Cadillac snel met meer SUV’s
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2FCadillac-Escalade-Autovisie.nl_.jpeg)
In de Verenigde Staten krimpt het segment van de traditionele sedan ieder jaar. “Cadillac kan niet snel genoeg met meer SUV’s komen”, vertelt Hampden Tener, marketingbaas bij Cadillac.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2FCadillac-Escalade-Autovisie.nl-2.jpeg)
Gat tussen XT5 en Escalade
De Escalade verkoopt ver boven verwachting en er is ook veel interesse voor de XT5. Maar Cadillac ziet mogelijkheden voor meer SUV’s. De types moeten het Omega-platform van de grote CT6 gaan gebruiken. Op dit moment wordt het alleen toegepast voor de topsedan, maar het platform is modulair genoeg om ook geschikt te zijn voor SUV’s. Het merk wil het gat tussen de XT5 en Escalade zo snel mogelijk dichten en de strijd aangaan met de Audi Q7 of een BMW X5. De motoren zouden grotendeels overgenomen worden van de CT6, wat betekent dat hij er komt met een viercilinder en twee zescilinders die beiden beschikken over vierwielaandrijving en cilinderuitschakeling.
BEKIJK OOK: EERSTE TESTNOTITIES: CADILLAC CT6
Concurrent voor Bentayga?
Een SUV onder de XT5 die groter is dan Audi’s Q5 heeft voor Cadillac op dit moment minder prioriteit. Tener ziet meer in SUV’s boven het formaat van de XT5 dan eronder. Compacte SUV’s zijn vooral belangrijk in Europa, maar vinden in de belangrijkste markten voor Cadillac (de VS en China) minder aftrek. Cadillac moet in de ogen van Tener vooral een luxemerk blijven en dat ook uitstralen. Over een mogelijke top-SUV, ver boven de Escalade en meer een concurrent voor de Bentley Bentayga, zwijgt Tener nog, al zegt hij wel dat een dergelijke auto goed zou zijn voor het merk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had