Al jaren zegt Cadillac bezig te zijn met de ontwikkeling van een dieselmotor en nu lijkt het erop dat het allemaal verloren tijd is geweest. De nieuwe baas van General Motors’ luxemerk, Steve Carlisle, laat nu weten dat de vraag naar dieselmotoren sterker verandert dan verwacht.

Cadillac CT6Cadillac CT6


Tegen het Amerikaanse vakblad Automotive News zegt de opvolger van Johan de Nysschen dat er lang aan een dieselmotor is gewerkt. Het concern had zelfs rijdende prototypes van de CTS en SRX met dieselmotor voorin. Het moederconcern gelooft nog altijd in de zelfontbrander, maar de waarheid is dat de regelgeving in de toekomst de dieselmotor hard zal treffen.

LEES OOK: NIEUWE COUPE VAN CADILLAC

 

Meerdere dieselmotoren

Een van de voormalige Cadillac-bonzen in Europa liet al begin dit decennium weten met smart op een dieselmotor te zitten wachten. De topman onthulde toen in Autovisie Magazine dat er zelfs naar meerdere configuraties werd gekeken en dat de modellen van Cadillac met meerdere zelfontbranders zouden worden aangebonden. Latere topfunctionarissen van het Europese hoofdkantoor bevestigden dat. Met dieselversies in het programma zou Cadillac er sterker voor komen te staan in Europa dan met louter benzinetypes. Nu lijkt het er op dat de dieselmotor er nooit gaat komen.

Cadillac XT5 en CT6Cadillac XT5 en CT6


 

Europa geen prioriteit

In gesprek met Autovisie zei Johan de Nysschen kort voor zijn aftreden als ceo van Cadillac dat de Europese markt “geen prioriteit” voor hem had. “Cadillac heeft altijd auto’s met het oog op de Amerikaanse markt ontwikkeld en zei dan: ‘wie zou hem nog meer willen kopen?’ Voor Europa moeten we veel meer rekening gaan houden met de specifieke wensen. De afmetingen, de aandrijflijn en de beschikbaarheid van links-en rechtsgestuurd zijn belangrijk. En ik geloof nog steeds in de dieselmotor voor de Europese markt. Tussen de nieuwe generatie modellen zitten enkele types die ook voor Europa zeer interessant zijn, zoals de compacte crossovers. Met die modellen kunnen we een verkoopgroei realiseren”, aldus De Nysschen in Autovisie Magazine 9 uit 2017. Hij vervolgde: “Wanneer wij in Europa aan de slag gaan, moeten we realistische verwachtingen stellen. Cadillac heeft enerzijds een goed productaanbod en anderzijds financiële slagkracht voor een lange strijd nodig om marktaandeel te winnen. Dat ontbreekt ons nu, zodat we ons richten op het verstevigen van de positie in Amerika, het ontwikkelen van de Chinese activiteiten en het uitbouwen van de stabiele positie in het Midden-Oosten. Die drie hubs moeten verkoopvolume genereren en daardoor ook de financiële positie versterken. We zullen moeten groeien van een boutiquemerk tot een groter luxurymerk met een bepaalde exclusiviteit. Ik zie geen Cadillac opalle opritten, maar wel een Cadillac op de juiste opritten. Voordat we er in Europa klaar voor zijn, leven we al ver in de jaren twintig.” Het is de vraag hoe Carlisle naar Europa kijkt.