Campers: 4×4 busjes
Iedereen wil een camper en dat snappen we wel. In deze camperserie behandelen we nu het 4×4 busje.
Toch te groot zo’n populaire camper en die Volkswagen-bus te gewoon? Dan is de UAZ Bukhanka misschien iets voor u. Die naam betekent in het Russisch namelijk brood, en zo ziet hij er qua vorm ook min of meer uit. Het is een ontwerp uit 1958, dat slechts minimaal is aangepast in de loop der tijd.
Survivalcapaciteit
Zijn sterkste punt is z’n enorme survivalcapaciteit, die hij dankt aan een grote (Euro6) 2,7-liter viercilinder benzinemotor, vierwielaandrijving en veel grondspeling. Met deze bus maak je geen reis om de wereld, je rijdt gewoon rechtdoor, dwars door de wildernis; je hebt geen weg nodig. Je kunt hem kopen als kale bus en ‘m zelf laten ombouwen tot camper of je koopt hem kant en klaar van de Nederlandse UAZ-importeur. Voor nog geen 36 mille heb je dan een unieke, klassiek ogende camper.
Maatwerk
Benno Sanderink en zijn vrouw Anne-Marie kochten zo’n 4×4 camper, maar investeerden meer. Custom Camp bouwde niet alleen een mooi en functioneel maatwerk-woongedeelte in een soort Amerikaanse diner-stijl naar het design van mevrouw Sanderink, ook het keukentje zit heel slim in elkaar. De bank is om te toveren tot een tweepersoonsbed en het op maat gemaakte hefdak zorgt voor stahoogte.
Niet voor de show
Ervaren terreinrijder Benno Sanderink prepareerde de bus zo, dat deze nog langer overleeft. Zo liet hij onder meer zwaardere schokdempers monteren, kwamen er spoorverbreders op en serieuze terreinbanden onder, waardoor de UAZ in totaal 12 centimeter spoorbreedte won en nu stabieler rijdt dan het origineel. Verstandig wat ons betreft, want onze eerdere test met een gewone Bukhanka wees uit dat de wegligging nog wél van 1958 dateert. Als gepassioneerd en ervaren terreinrijder wist Sanderink ook dat de Bukhanka nog meer voorzieningen kon gebruiken. Zo kocht hij veel bij de oudste en meest bekende Russische 4×4-tuner RIF. De grote lierbumper en stevige verlichtingsrekken komen er vandaan, maar ook de rocksliders. Die dorpelbeschermers zitten er niet voor de show, maar zijn van zeer zware kwaliteit en zitten 50 centimeter naar het midden op het chassis gemonteerd. Samen met een joekel van een beschermingrek dat van de bumper tot over de vooras loopt, is zo de techniek van het voorste differentieel en de stuurdemper beschermd.
Russische kwaliteit
Je moet wel met de Russische kwaliteit kunnen leven, volgens Sanderink, die vertelt dat hij sommige nieuwe onderdelen gelijk opnieuw heeft laten poedercoaten. De Nederlandse importeur weet dat ook, want die zet de Bukhanka zelfs in een donkere kamer om met een lamp de lasnaden te controleren en vervolgens goed dicht te kitten. Al vele decennia bewijst de Bukhanka dat hij een oersterke 4×4 camper is en in het terrein onverslaanbaar, maar de afwerking heeft dus wat nacontrole nodig.
Andere merken
Wie ook gek is van de combinatie, stoer, hoog op de poten en 4×4, heeft meer keus dan Bukhanka alleen. Maar in Nederland moet je er wel echt naar zoeken. Nieuw kun je bijvoorbeeld bij Toyota terecht voor een Proace 4×4 met integrale techniek van Dangel. Die kun je ook bij Peugeot of Citroën bestellen; die bussen heten dan Partner en Jumpy en zijn in de basis dezelfde auto. Bij Mercedes-Benz kun je terecht voor de camperversies van de Vito. Die heten dan Marco Polo en zijn er ook als 4×4 camper. De Sprinter 4×4 in verhoogde uitvoering is een maatje groter en desgewenst hoger en helemaal een stoer ding. Wil je liever vintage 4×4? Zoek dan eens op Renault Goelette, Mitsubishi Delica L300 of Toyota Liteace.