Campers: de vintage charme van klassieke campers
Campers zijn booming business en dat snappen we wel. In deze camperserie stellen we nu een even betaalbare als leuke soort aan je voor: de klassieke campers.
Goedkoper
“Het kan veel goedkoper”, zegt de 72-jarige Onno Draaisma, die de wereld van klassieke campers wel kent. Hij staat tijdens het maken van de camperspecial voor Autovisie magazine naast de Mobilvetta camper. “Ik heb mijn bus voor 18 mille aangeboden vorig jaar”, zegt de Citroën-liefhebber die al menig ‘wereldreis’ heeft gemaakt met zijn klassieke camper, een Citroën HY camperbus uit 1965. “Ik heb deze bus in originele staat gekocht.”
Brandweerambulance
“De klassieke camper deed daarvoor dienst als brandweerambulance bij het Centre de Secours van Aigre. Er zat nog een soort stapelbrandcard in, daar heb ben we de eerste keer in geslapen toen we hem ophaalden. Later heb ik deze inrichting erin getimmerd. Maar veel is nog van toen.” Het mooie vintage fornuisje heeft Draaisma later op de kop getikt en komt uit een Engelse caravan. “Kun je heerlijk broodjes in bakken.” Uit een vak onder de wagenvloer komen tal van onderdelen. “Je kunt maar beter genoeg reservespullen bij je hebben”, roept de doorgewinterde sleutelaar, die ook aan Eenden en Burtons werkt.
Techniek aangepast
Hij kent de technische basis van deze HY met zijn DS19-motor met 58 pk dan ook goed. “Hij heeft stahoogte, hè”, zegt Draaisma enthousiast over de bus, die een zelfdragende carrosserie heeft met een vloer zó sterk dat er een paard op kan staan. Dat leverde een laag zwaartepunt op en met zijn voorwielaandrijving en onafhankelijke wielophanging was de HY voor zijn tijd behoorlijk dynamisch. De vintage bus is een ware veteraan, want hij is 34 jaar lang gemaakt, tot 1981. Draaisma heeft de bus sinds 1994 en kent hem door en door, want hij heeft er al lange reizen mee gemaakt, onder andere naar Turkije. Net zoals hij het interieur naar zijn hand zette, heeft hij ook de techniek hier en daar aangepast. Zo gaf hij de inmiddels klassieke bus wat moderne voorzieningen die het leven wat comfortabeler maken, zoals stuur- en rembekrachtiging.
Andere vintage campers
De vintage Citroën HY is een van de voorbeelden van de vele tweedehands camperbussen die je kunt kopen. Het aanbod is groot en de Volkswagen Transporter is duidelijk favoriet, maar ook aan de prijs, hoewel we ze al voor ongeveer 10.000 euro zien. Er zijn ook alternatieven. Kijk maar eens naar een Renault Estafette, die vind je al voor minder dan 14.000 euro. Maar ook een Ford Transit Mk1 met wat werk vinden we voor 5000 euro op Marktplaats. Verder is het van alles wat: van een Ford Nugget Westfalia tot een verlengde Peugeot J7. Als je goed zoekt, kom je nog zeldzamer spul tegen, zoals een Opel Blitz uit 1962, diverse oudere Mercedessen en zelfs een Hanomag. Voor minder dan 10.000 euro lijk je al een aardige vintage camper te kunnen kopen. Lijkt, want net als bij klassiekers moet je weten waarnaar je kijkt en waar de zwakke punten zitten. En dat gaat niet alleen om het autodeel; ook de voorzieningen in de camperunit moeten goed functioneren.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?