Campers: de Volkswagen California kampeerbus
Campers zijn booming business en dat snappen we wel. In deze camperserie nu de kampeerbus die iedereen kent: de Volkswagen California.
Die Volkswagen California is geknipt voor mensen die wel trek hebben in een leuke kampeertrip, maar opzien tegen het logistieke gedeelte. De California is de voortzetting van de decennia oude traditie die in de jaren ’50 is begonnen met de T1 Westfalia. Bij Westfalia kun je nog steeds terecht om een Volkswagen Multivan (of diverse andere modellen van andere merken) tot camper te laten ombouwen. Sinds 2004 heeft Volkswagen echter de productie van camperbusjes ook in eigen hand genomen.
Nieuwe Multivan als basis
De Volkswagen California uit deze test is gebouwd op basis van de nieuwe Multivan T6.1. Diens grote kracht is dat hij makkelijker te rijden is dan menig reguliere personenauto. De tweeliter TDI met DSG heeft zelfs in 150 pk en 340 Nm sterke uitvoering geen enkele moeite met het rijklaargewicht van circa 2,5 ton. De versie met 199 pk en 450 Nm en optioneel 4Motion rijdt zelfs bergop met vier man plus bagage aan boord menig middenklasser zoek. Het comfortabele onderstel heeft een strakke wegligging. Een bergpas afdalen met deze camper kan dan ook kan zonder kilometerslange slinger van ongeduldige medeweggebruikers achter je.
Aan de prijs
Het nadeel van het gebruik van een Multivan als basis voor een camper, is dat hij behoorlijk aan de prijs zal zijn. Op geel kenteken kost een personenbusje vanwege de bpm namelijk algauw meer dan 90.000 euro. Vanuit dat perspectief is de instapprijs voor een California Coast met 110 pk en een handgeschakelde vijfbak van 63.895 euro alleszins redelijk. Maar een iets rijkere ‘Ocean’ met 150 pk en automaat gaat al over de 80.000 euro heen. Gooi er vervolgens wat opties op, zoals een trekhaak, infotainmentvoorzieningen met navigatie en digitaal dashboard. Kies dan ook nog parkeersensoren rondom, gelaagd glas, een luifel en nog wat kleine dingen, en we rijden hier rond met een apparaat van 94.290 euro. Een paar leuke wielen eronder en zo’n two-tone lakschema, en je gaat over de ton.
Tank
Het moet gezegd, de complete ombouw steekt gevoelsmatig in elkaar als een tank. De constructie is voor het grootste deel dan ook opgetrokken uit lichtgewicht aluminium. Tot in het laatste detail is het interieur doordacht uitgevoerd. Het keukentje, de uitklapbare tafel, het bankbed en natuurlijk een automatisch uitklapbare ‘slaapzolder’, het klopt allemaal. Behalve dat enige lenigheid vereist is om in en uit de daktent te klimmen. Beneden slapen op een neergeklapte zitbank kan ook, maar die slaapplek ligt tegen het keukenblok aan en is daarom iets smaller. Mede dankzij die doordachtheid is de restwaarde van een California zelfs na vele jaren nog absurd hoog. Met andere woorden: je betaalt veel, maar rijdt eigenlijk goedkoop.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8