Rimac zet enorme stappen en begint aan indrukwekkende campus
Zo’n tien jaar geleden bestond Rimac uit slechts één werknemer (oprichter Mate Rimac) en een werkplaats. In de jaren daarna ontwikkelde het bedrijf zich in een rap tempo. Nu is het klaar voor de volgende grote stap: de bouw van een enorm complex.
De laatste jaren ontstaan er allerlei nieuwe start-ups in de wereld van automotive, maar lang niet elk bedrijf weet het hoofd boven water te houden. Dat is wel het geval voor Rimac. Het bedrijf, dat zo’n tien jaar geleden werd opgericht door Mate Rimac, heeft zich in de laatste jaren op indrukwekkende wijze ontwikkeld en werkt inmiddels samen met Hyundai-Kia, Automobili Pininfarina én Porsche. Tijd dus voor een volgende stap. En die is groot.
In Zagreb
Vandaag presenteert het bedrijf uit Kroatië namelijk de plannen voor een nieuw hoofdkwartier. Dat wordt er niet zomaar een, maar een heuse campus. Het wordt Rimacs internationale thuisbasis voor de lange termijn. Desondanks blijft het bedrijf trouw aan Kroatië, want de campus wordt in Zagreb gebouwd.
Het nieuwe complex van Rimac zal een oppervlakte hebben van 200.000 vierkante meter, waarvan 100.000 vierkante meters worden opgeëist door de ontwikkeling- en productiefaciliteiten van het bedrijf. Maar naast de fabriek voor elektrische auto’s zal het complex ook een ‘stedelijk moeras’ en weilanden bevatten. Het complex is zo opgezet dat het ook uitgebreid kan worden, wanneer dat in de toekomst mogelijk is. Uiteraard bevat het complex een testbaan waar Rimac auto’s zal testen.
Museum
De campus is niet alleen de plek waar de autobouwer haar voertuigen ontwikkelt, test en bouwt, het is ook de plek waar klanten worden ontvangen. Daarom bevat het complex ook een accomodatie om te overnachten, maar niet in de vorm van een traditioneel hotel. Rimac spreekt over individuele ‘pods’ die ‘opgaan in het bos dat hen omringt’. Daarnaast bevat het complex een grote showroom, museum met een bar/restaurant en een winkel.
Werknemers van Rimac kunnen daarnaast genieten van een speelkamer, een fitnessruimte en trainingscentrum. Er is zelfs een kleuterschool en een kinderboerderij in de plannen voor het nieuwe Rimac-epicentrum opgenomen. Het complex bevat daarnaast een auditorium, een conferentiezaal en diverse onderwijsruimtes. Uiteindelijk zal de nieuwe faciliteit de ruimte bieden aan meer dan 2500 werknemers. Dat is meer dan het dubbele van het huidige personeelsbestand van Rimac.
Bugatti en Porsche
Rimac zal meer dan 200 miljoen euro investeren in de nieuwe faciliteit, die naar verwachting in 2023 haar deuren kan openen. Het zijn ambitieuze plannen, maar ze lijken tegelijkertijd heel realistisch. Rimac heeft zich, zoals gezegd, enorm ontwikkeld. Het bedrijf wordt als een van de belangrijkste spelers binnen de wereld van elektrische hypercars en auto’s gezien. Het levert bijvoorbeeld componenten aan de binnenkort te verschijnen Automobili Pininfarina Battista. Daarnaast heeft Porsche onlangs het aandeel in het Kroatische bedrijf vergroot. Een enorm belangrijke stap voor beide bedrijven, want Porsche zal waarschijnlijk van Rimacs expertise gebruikmaken om het volgende Bugatti-model te ontwikkelen. Gaat dat inderdaad gebeuren, dan is de bouw van de gloednieuwe campus nog maar het begin van een heel nieuw hoofdstuk voor de Kroaten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten