Carver en Birò niet meer op de stoep
Lichte elektrische voertuigen (LEV’s) zoals de Carver en Birò mogen niet meer op de stoep parkeren in Amsterdam. Vanaf 1 juli start de gemeente, die al over tien jaar alle auto’s en overig vervoer in de stad honderd procent elektrisch wil hebben, een tweejarige proef met aangepaste parkeervergunningen.
Half tarief
Nu kun je nog vrij door het Amsterdamse verkeer fladderen met je unieke elektrische Carver kantelbrommer of je trendy Birò, maar daar komt per 1 juli 2020 een eind aan. Beide voertuigen moeten inmiddels een kenteken hebben, alleen gehandicapten zijn uitgezonderd. Ook kun je vanaf 1 juli niet meer vrij parkeren op de stoep, maar moet je betalen en in een parkeervak parkeren. Wie in Amsterdam woont kan nu een speciale parkeervergunning aanvragen. Daarvoor hoef je slechts 50 procent van het normale tarief te betalen, maar dat is nog steeds wel 224,75 euro per zes maanden. Er worden maximaal 3000 dergelijke vergunningen verstrekt in een proef die twee jaar gaat duren.
Binnen of buiten het vak?
Bij het persbericht dat aan de Carver-eigenaren wordt gestuurd zit een ‘luchtfoto’ waarop je een Carver tussen twee vakken ziet staan. Want de gemeente Amsterdam lijkt zuinig parkeren te willen stimuleren. Dat blijkt uit de bijbehorende brief waaruit we bij deze even citeren: “Uw Carver is kleiner dan andere brommobielen. Daarom vragen wij u zoveel mogelijk te parkeren zoals op de afbeelding is aangegeven, zodat er zoveel mogelijk parkeerruimte overblijft.” Maar of de controlerend ambtenaar (vaak in een geautomatiseerde auto of brommer) dat ook begrijpt?
Met motorfiets meer vrijheid
Onduidelijk, want buiten de lijntjes kleuren in regelrijk Amsterdam is de goden verzoeken. Dat weten wij uit ervaring. Bovendien vragen we ons af waarom dit zo geregeld moet worden terwijl motorfietsen nog gedoogd worden op trottoirs, zolang ze doorloop niet blokkeren. Waarom de Carver en Birò – die ongeveer even veel plaats innemen – niet dezelfde vrijheid gunnen? Dat klinkt logischer als je op de site van de gemeente Amsterdam leest dat ze de ‘uitstootvrije karretjes’ juist welkom willen heten.
Waarom geen subsidie voor LEV’s?
Maar er dreigt meer ‘rechtsongelijkheid’, want wat dacht je van de subsidieregeling van duizenden euro bij de aanschaf van een elektrische auto? Jeroen Beumer, commercieel directeur van Carver weet dat en heeft al actie ondernomen. “Wij hebben recent bepleit dat ook voertuigen zoals onze Carver in zo’n regeling meegenomen moet worden. Anders is er toch sprake van een soort concurrentievervalsing?”
Overheid kan new mobility niet bijhouden
Of het nou om subsidies of regels gaat, de overheid kan new mobility niet bijhouden. Daar zijn brancheorganisaties, leveranciers en zelfs de beleidsmakers het wel over eens. Kijk maar naar e-steps, lichte elektrische voertuigen, speed-pedelecs of snorfietsen. Regels komen steevast (te) laat. Vaak zijn ze ook onvoldoende maatwerk. Terwijl new mobility-voertuigen dat juist nou wel willen bieden. Met een Carver of de Birò neem je minder plaats op de weg in en en ben je uitstootloos onderweg. Bovendien neemt de behoefte aan individueel transport toe omdat het OV maar beperkt virus-proof zal worden. Vraag maar na in China. Daar heeft, hoe triest ook, de auto het voorlopig weer gewonnen van het openbaar vervoer.