Carver One: Swingend door het verkeer
Het bochtgevoel van een motorfiets, maar dan met een normaal stuurwiel, drie pedalen, een handbak en achterin een torretje van Daihatsu. Rijden in een Carver One blijft bijzonder.
Voor de meesten onder ons is dat rijden geen alledaagse bezigheid, want met een productieaantal van slechts 250 exemplaren is de Carver One zeldzamer dan een McLaren P1, LaFerrari en Porsche 918 Spyder. Tweedehands Carvers zie je eigenlijk nooit. De meeste Ones staan warm in een garage en worden vertroeteld door de eigenaren. Als er dan toch een occasion op de markt komt, staan potentiële kopers ervoor in de rij en is de vogel vaak gevlogen.
Niet zo heel raar, want het concept van de Carver is uniek en de rijervaring niet te vergelijken met andere voertuigen. Dat de One niet meer in grotere aantallen wordt geproduceerd, ligt niet aan het falen van het kantelprincipe. Integendeel zelfs, de techniek is juist nog heel gewild, getuige de samenwerking tussen Carver en het Chinese Sunra.
“Hoe harder en scherper je instuurt, hoe meer je kantelt. Dat doe of probeer je dus altijd.”
Dat Carver in 2009 de deuren moest sluiten, kwam door Toyota. De Japanse autobouwer leverde Daihatsu-motoren aan het merk, maar hield daar tijdelijk mee op om te onderzoeken of de levering nog wel lonend was. Dat was een nachtmerrie voor Carver, want zo kon het geen Ones meer bouwen. De deuren sluiten was noodzaak, maar gelukkig was het mogelijk een doorstart te maken, waardoor het bedrijf nog steeds bestaat.
De afgelopen jaren heeft het zich toegelegd op de ontwikkeling van het kantelsysteem en het in licentie verkopen ervan. De productie van de One op grotere schaal werd echter nooit hervat. Alleen het Duitse bedrijf 2Drive bouwt in licentie nog mondjesmaat Ones, al zijn de exemplaren per maand op een hand te tellen. Genoeg achtergrond, want na het zien van de One wil je niets liever dan instappen en rijden.
Kenteken 82-LZP-4 uit 2010 wordt aangeboden door 2Drive en fungeerde jaren geleden als demo van Carver in Nederland. De 68 pk sterke Daihatsu-turbomotor heeft slechts 25.316 kilometer achter zijn vier kiezen en is al die tijd prima onderhouden. Hij oogt netjes, met hier en daar wat krasjes op de wielkasten en in het interieur. Heel storend zijn die niet en zodra je bent ingestapt, kijk je er niet meer na om. De prijs van 27.500 euro is normaal. Goedkoper een One kopen is lastig, omdat ze nu eenmaal waardevast zijn.
“Carver Technology, neem die One toch opnieuw in productie! Je merkt nu al dat het aanbod te klein is voor de vraag.”
De One werkt eigenlijk als een normale auto, alleen stap je in een soort cocon met daaraan vast drie wielen. Voor de rest is alles business as usual. Een leuk Momo-stuurwiel en een handgeschakelde vijfbak, het zit er allemaal in. De transmissie schakelt hakerig, vooral omdat de kabel schuin naar achteren, dwars door het hart van de One loopt. Dat vraagt gewenning en precisie. Het Daihatsu-blok ontwaakt gretig en is ook tijdens het rijden bij de les. Toeren maken is essentieel om een echte versnelling op te roepen. Heel hard werken hoeft de watergekoelde zakjapanner echter nooit, want hij hoeft slechts 643 kilogram mee te zeulen. Wie de ruimte heeft, sprint in 8,2 seconden naar 100 km/h en door naar een top van 185 km/h. Vlot genoeg, al kan de One makkelijk meer vermogen aan.
Rustig onderweg zijn, is er niet bij. Iedere bocht is een uitdaging om de One zo schuin mogelijk te krijgen. Zo schuin dat het waarschuwingssysteem door middel van piepjes laat horen dat de maximale kantelhoek bijna bereikt is. En ook een rechte weg is niet saai meer omdat je jezelf er vaak op betrapt dat je swingend aan het rijden bent, als een topmodel dat wiegend de nadruk legt op haar heupen en achterwerk tijdens een wandeling over de catwalk.
Drempels neem je met enige zorgvuldigheid, omdat klappen behoorlijk doordringen in het interieur. Vertrouwen in de One is er echter meteen omdat het kantelsysteem heel natuurlijk aanvoelt. Het is een kwestie van go with the flow. Hoe harder en scherper je instuurt, hoe meer je kantelt. Dat doe of probeer je dus altijd. Een grote glimlach krijg je er elke rit standaard bij. Rest mij alleen nog het melden van het volgende. Carver Technology, neem die One toch opnieuw in productie! Je merkt nu al dat het aanbod te klein is voor de vraag, want ook ik moet zoals velen aansluiten in de kopersrij.