Chevrolet biedt elektromotor voor klassiekers aan
Chevrolet gaat op tuningsbeurs SEMA360 een nieuwe aftermarket elektrische aandrijflijn introduceren. Dit doen ze met een Blazer uit 1977. De introductie van de elektrische klassieker moet het begin zijn van ‘eCrate’, waarmee Chevrolet eigenaren van klassiekers de kans geeft om hun ‘vervuilende’ old- of youngtimer van een groenere aandrijflijn te voorzien.
Tijdens SEMA360 gaat Chevrolet dus haar eerste omgebouwde klassieker laten zien. Er zijn al veel bedrijven die klassiekers ombouwen naar EV’s, maar een traditionele autofabrikant die een ombouwpakket aanbiedt, is vrij uniek.
De ChEVrolet Blazer
De klassieke Amerikaanse SUV heeft van oudsher een 177 pk sterke 6,5-liter V8. Chevrolet verruilt dit motorblok voor een elektromotor uit een Chevrolet Bolt. Met 200 pk (147 kW) en 360 Nm levert de elektromotor meer dan zijn fossiele brandstof slurpende V8. Deze elektromotor zit gekoppeld aan een elektronische geregelde viertrapsautomaat. De tussenbak en assen blijven allemaal origineel in de elektrische Blazer.
De accu
Hoewel er onder de motorkap genoeg ruimte is voor die kleine elektromotor, is de laadvloer bedekt met accu’s. Het 60 kWh-grote pakket ligt onafgewerkt in de laadbak van de Amerikaan. De kabels zien we langs de accu lopen en de moeren zien we uitsteken, maar hopelijk is dit alles om te laten zien hoe de techniek eruitziet.
De set
Naast de elektromotor en het accupakket biedt ‘eCrate’ elektrische stuurbekrachtiging, een elektrische pomp die vacuüm levert aan het standaard remsysteem en een elektronische controller die het percentage aan bruikbare elektriciteit in de accu aangeeft.
Wie gaat dat nou doen?!
Een mooie Amerikaanse klassieker, met het geluid van zo’n dikke V8. Zonde om daar een stille elektromotor in te leggen, zullen veel mensen zeggen. Toch zijn er ook genoeg mensen geïnteresseerd in het ombouwen van hun Blazer: “Enkele minuten nadat Chevrolet het E-10-concept had getoond, begonnen klanten te bellen om te vragen hoe snel ze hun EV-project konden bouwen”, laat Russ O’Blenes, Chevrolet-directeur Engineering, Performance and Racing weten.