Opel Ampera-e blijkt brandgevaarlijke nachtmerrie
General Motors (GM) adviseert eigenaren van de elektrische Chevrolet Bolt en de technisch identieke Opel Ampera-e hun auto op veilige afstand van andere voertuigen te parkeren. Door het spontaan in de brand vliegen van de Bolt en Ampera-e kunnen ook andere auto’s beschadigd raken.
GM roept alle van de ruwweg 142.000 sinds 2016 verkochte Bolts en Ampera-e terug omdat de accu vlam kan vatten. Het bedrijf koopt daarbij ook auto’s van ontevreden eigenaren terug. In 2017 was de Amerikaanse versie nog de Green Car of the Year in de Verenigde Staten.
Parkeeradvies voor Chevrolet Bolt
Het parkeeradvies van 15 meter is waarschijnlijk bedoeld om verdere frustraties en problemen voor eigenaren van de Bolt en Ampera-e te voorkomen. Met name in stedelijke gebieden is het lastig om het advies op te volgen. GM waarschuwde eigenaren eerder al om hun auto niet binnen te parkeren en niet in de buurt van gebouwen. Ook raadt de autobouwer af om de batterij ‘s nachts op te laden. GM stopt voorlopig met de verkoop van de Bolt tot de problemen zijn opgelost. De Opel Ampera-e is in Europa al enige tijd uit het programma, maar dat besluit staat los van het brandgevaar.
Oververhitting en branden
GM heeft een tiental branden die zijn veroorzaakt door oververhitting van de accu bevestigd. Ook in Nederland zijn Ampera-e’s in brand gevlogen, al is niet bekend of er een directe relatie is met GM’s probleem. De elektro-auto heeft normaal gesproken een actieradius van zo’n 430 kilometer. Om branden te voorkomen is het advies die te verlagen door de accu maar tot 90 procent op te laden. De fabrikant heeft de klanten daarover eind vorig jaar geïnformeerd. Verder zou er altijd nog 110 kilometer te rijden over moeten blijven op het moment dat de accu weer wordt opgeladen.
In Nederland is officieel alleen de Opel Ampera-e verkocht, maar via de grijze import zijn er ook exemplaren van de Chevrolet Bolt geregistreerd. De importeur is reeds begonnen met de accupakketten van de bijna 3400 modellen. Opel maakt inmiddels deel uit van Stellantis, een onderneming dat ontstond na het samengaan van PSA en FCA. Enkele jaren geleden nam PSA van General Motors Opel over.