Chevrolet eCOPO Camaro Concept gaat als de bliksem
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fchevrolet_ecopo_camaro_concept-e1540991997875.jpeg)
Wie had dat gedacht? Op de SEMA Show in Las Vegas – waar het ieder jaar om achtcilinders, cubic inches en superchargers draait – is dit jaar zowaar aandacht voor elektrische mobiliteit. Wel op zijn Amerikaans natuurlijk, dus in de vorm van een dragracer: de Chevrolet eCOPO Camaro Concept.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fchevrolet_ecopo_camaro_concept-e1540991997875.jpeg)
Hij is gebaseerd op de nieuwste generatie COPO Camaro (daarover later meer) en heeft een elektromotor aan boord met ruim 700 pk en 813 Nm. De eCOPO zou daarmee de kwartmijl in zo’n 9 seconden moeten kunnen doen (Is dat goed? Wij zouden het niet weten). Chevrolet heeft de stekker-Camaro niet helemaal zelf ontwikkeld, maar schakelde de hulp in van Hancock and Lane Racing, een team dat gespecialiseerd is in elektrische dragraces.
Meer gewicht op de achterwielen
De elektromotor van de eCOPO wordt gevoed door een 800 Volt-batterij die is opgesplitst in vier 200 Volt-eenheden. Twee daarvan liggen op de plaats van de achterbank, één zit in de ruimte van het reservewiel en één is boven de achteras gemonteerd. Dat zorgt voor meer gewicht op de achterste wielen, waardoor de Chevy meer tractie heeft bij een dragrace. Grappig detail: de elektromotor is gewoon voorin geplaatst en past aan vrijwel iedere General Motors-transmissie. Dat betekent dat hij in principe heel eenvoudig in bestaande modellen kan worden ingebouwd.
Central Office Production Order
Om terug te komen op de bestaande COPO Camaro. Dat is een dragracevariant van de Chevrolet Camaro, die af fabriek al gecertificeerd is om mee te doen aan officiële dragraces. COPO staat daarbij voor Central Office Production Order. Dat was een systeem waarmee Chevrolet-dealers in de jaren zestig auto’s met afwijkende specificaties konden bestellen. Enkele slimmeriken maakten daar ‘misbruik’ van en creëerden zo unieke performanceversies van de Camaro. De eerste officiële COPO Camaro kwam in 1969 op de markt en was ontworpen voor de dragracerij.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had