Wie had dat gedacht? Op de SEMA Show in Las Vegas - waar het ieder jaar om achtcilinders, cubic inches en superchargers draait - is dit jaar zowaar aandacht voor elektrische mobiliteit. Wel op zijn Amerikaans natuurlijk, dus in de vorm van een dragracer: de Chevrolet eCOPO Camaro Concept.

Chevrolet eCOPO CamaroChevrolet eCOPO Camaro


Hij is gebaseerd op de nieuwste generatie COPO Camaro (daarover later meer) en heeft een elektromotor aan boord met ruim 700 pk en 813 Nm. De eCOPO zou daarmee de kwartmijl in zo'n 9 seconden moeten kunnen doen (Is dat goed? Wij zouden het niet weten). Chevrolet heeft de stekker-Camaro niet helemaal zelf ontwikkeld, maar schakelde de hulp in van Hancock and Lane Racing, een team dat gespecialiseerd is in elektrische dragraces.

Meer gewicht op de achterwielen

De elektromotor van de eCOPO wordt gevoed door een 800 Volt-batterij die is opgesplitst in vier 200 Volt-eenheden. Twee daarvan liggen op de plaats van de achterbank, één zit in de ruimte van het reservewiel en één is boven de achteras gemonteerd. Dat zorgt voor meer gewicht op de achterste wielen, waardoor de Chevy meer tractie heeft bij een dragrace. Grappig detail: de elektromotor is gewoon voorin geplaatst en past aan vrijwel iedere General Motors-transmissie. Dat betekent dat hij in principe heel eenvoudig in bestaande modellen kan worden ingebouwd.

Central Office Production Order

Om terug te komen op de bestaande COPO Camaro. Dat is een dragracevariant van de Chevrolet Camaro, die af fabriek al gecertificeerd is om mee te doen aan officiële dragraces. COPO staat daarbij voor Central Office Production Order. Dat was een systeem waarmee Chevrolet-dealers in de jaren zestig auto's met afwijkende specificaties konden bestellen. Enkele slimmeriken maakten daar 'misbruik' van en creëerden zo unieke performanceversies van de Camaro. De eerste officiële COPO Camaro kwam in 1969 op de markt en was ontworpen voor de dragracerij.