China blijft nog jaren vasthouden aan benzineauto
Door allerlei nieuwe en veelbelovende startups, lijkt het erop alsof de autowereld in China volledig elektrificeert. Het ministerie van industrie heeft nu laten weten dat dat niet zo zal zijn.
In China schieten de elektrische auto’s uit de grond. Denk bijvoorbeeld aan de Human Horizons HiPhi 1 of de NIO ES8. Laatstgenoemde merk bouwt op dit moment een groot netwerk van hypermoderne stations waar volledige accu’s in drie minuten kunnen worden gewisseld. Het Chinese parlement heeft zelfs al gevraagd wanneer de benzine-auto wordt verboden. Niet zo snel, zo antwoordde het Ministerie van Industrie.
Overhaast
Want terwijl het Ministerie de ontwikkeling van elektrische auto’s stimuleert, wil het niet overhaast en volledig overgaan op dat soort auto’s. “Ons land focust zich ook sterk op energie-zuinige voertuigen en op de ontwikkeling van new energy voertuigen”, zo zeggen zij. Daarmee bedoelen ze hybrides en zuinige benzine-auto’s. Het ministerie wil namelijk eerst uitgebreid onderzoek doen naar de verhouding tussen elektrische auto’s en conventionele auto’s. Dat moet zich richten op ontwikkelingskosten, vraag vanuit de markt en brandstofverbruik.
Toch is China momenteel de grootste afzetmarkt wat betreft EV’s. De overheid voorziet in subsidies en andere stimuleringsmiddelen. Zo krijgen EV’s en hybrides bijvoorbeeld gratis kentekenplaten. In de eerste zeven maanden van dit jaar werden er daarom zo’n 700.000 EV’s en hybrides verkocht in China. Kijken we naar het grote geheel, dan is dat niet zo schokkend. In dezelfde periode werden er namelijk in totaal 14,1 (!) miljoen nieuwe auto’s in China geregistreerd. En dus is het niet zo gek dat de benzine-auto nog lang niet wordt verbannen. In Europa werden in juli 23.200 EV’s verkocht.
Tesla
Tegelijkertijd timmert ook Tesla flink aan de weg in China. Normaalgesproken moet er daar 10% belasting op elke nieuwe auto worden betaald, maar vrijdag werd duidelijk dat Tesla’s daarvan vrijgesteld worden. Daarmee kunnen de Model S, Model X en Model 3 tot $14.000 (€12.700) goedkoper worden. Die beslissing is genomen door hetzelfde Ministerie van Industrie dat ook de benzine-auto nog lang niet gaat afschrijven. Een reden voor de belastingvrijstelling van Tesla’s is tot nu toe nog niet gegeven.