Chinese autobouwer Byton zet koers naar Nederland
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fbyton-m-byte-12.jpg)
Met de aankondiging van zes verkooplanden zet Byton officieel koers naar Europa. Nederland behoort tot de eerste landen waar de Chinese autofabrikant zijn elektrische modellen op de markt brengt. Louwman gaat de import verzorgen.
Byton wilde zich op de Autosalon van Genève presenteren, maar nu de autotentoonstelling vanwege het coronavirus is afgeblazen, maakt de Chinese autobouwer het heuglijke nieuws alsnog bekend. Zwitserland is een van de merken waar Byton spoedig leverbaar zal zijn. Duitsland, Noorwegen, Frankrijk en Zweden vormen de andere landen buiten Nederland. Importeur Louwman zal de verkoop en service van de elektromodellen voor ons land voor zijn rekening nemen.
Per direct te bestellen
De Chinezen laten er overigens geen gras over groeien. Het eerste model, de M-Byte, is per direct te bestellen. In de tweede helft van 2021 start echter de levering. Het model is een SUV. De aandrijflijn bestaat uit een elektromotor en een batterij, die afhankelijk van de versie een capaciteit heeft van 72 of 95 kWh. De range varieert van 360 km voor de 200 kW sterke versie, 435 km voor de vierwielaangedreven versie met 300 kW tot 460 km voor de achterwielaangedreven uitvoering met 300 kW. Byton toonde de M-Byte afgelopen september al op Europees grondgebied. De wagen baarde veel opzien op de IAA door zijn unieke 48 inch display.
Ook sedan en MPV
Byton werd in 2017 opgericht. Het heeft een designcentrum in München, productie- en ontwikkelingsfaciliteiten in Nanjing en een technologisch ontwikkelingscentrum in Silicon Valley. Martin Schöll, Senior Digital Product Manager, liet in gesprek met Autovisie weten dat het bedrijf een jaarproductie van 300.000 auto’s plant. Dat zijn niet alleen de M-Byte als SUV, maar ook andere carrosserievarianten. “We hebben één platform ontwikkeld waar nog twee tot drie andere modellen op kunnen bouwen. De K-Byte wordt een sedan en we hebben het prototype daarvan al met de wereld gedeeld. Ook zijn we bezig met de ontwikkeling van een MPV.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had