Chinese autofabrikant bespot EU-regels met sneakers en fiets
Europa heeft de importheffingen op Chinese elektrische auto’s flink opgeschroeft. SAIC Motor, een van de fabrikanten die hier het hardst door geraakt worden, maakt nu gadgets waarmee het de EU-regels bespot.
Waarom wordt SAIC zo hard geraakt? Europa heeft meerdere tariefniveaus ingesteld. Hoeveel een fabrikant aan importheffing moet betalen is afhankelijk van hoeveel staatssteun het bedrijf krijgt. Hier wordt op dit moment onderzoek naar gedaan. Weigert de autobouwer dit onderzoek, dan stijgt het tarief voor importheffing 38,1 procent.
De importheffing is geen 38,1 procent
SAIC weigert dus aan het onderzoek van Europa mee te werken. Dit betekent niet dan de 38,1 procent aan importheffingen moeten betalen als een elektrische auto naar Europa verscheept wordt, maar 48,1 procent. Voor de nieuwe regels werd namelijk al 10 procent betaald.
Bij de nieuwe gadget-lijn waarmee het de importheffingen van Europa probeert te bespotten vergeet het merk de 10 procent die het al betaalde. De fabrikant van onder andere MG heeft mokken, sneakers, paraplu’s, fietsen en skateboards gemaakt met het EU-embleem en een opdruk die leest ‘38.1’. Een creatieve manier om te laten weten dat je het niet eens bent met de regels.
De Chinese overheid pakt het ondertussen iets minder vreedzaam aan. Zij willen, als de EU niet voor 4 juli de maatregel van tafel veegt, meer importheffingen op brandstofauto’s van Europese makelij invoeren. Daarbij neemt het land ook in overweging meer importheffingen te vragen voor Europese zuivelproducten.