Test actieradius: Chinese elektrische auto verslaat Tesla in de winter
Elektrische auto’s verbruiken in de winter meer elektriciteit dan in de zomer. Het verschilt echter erg per auto hoeveel de winter-actieradius afwijkt van de range in de zomer. In een bekende test van de Noorse Automobiel Federatie (NAF) blijkt de een Chinese EV de concurrentie, bijvoorbeeld de Tesla Model 3 sloopt.
De test draagt de naam El Prix en werd vaak gewonnen door Tesla. Sinds 2020 is er geen andere EV-fabrikant winnaar geweest van de actieradius-proef. Tot nu!
Chinese elektrische auto wint het van Tesla Model 3
De Chinese elektrische auto die wint is de HiPhi Z. De officiele actieradius van dat model bedraagt 555 kilometer, 74 kilometer minder dan de Tesla Model 3. De Amerikaan had op papier de grootste actieradius van de test. Desondanks reed de HiPhi 81 kilometer verder dan de Model 3.
Toen de Z zonder vermogen kwam te zitten, had hij 522 kilometer gereden. Dat is 6 procent minder dan de WLTP-actieradius. Dat is een erg indrukwekkende prestatie omdat het tijdens de test tussen de min 2 en min 10 graden Celsius was. Daarbij was het erg winderig.
Ook bij de gezinsauto’s is het een Chinese elektrische auto die indruk maakt. De Xpeng G9 reed tijdens de winter-actieradiustest 452 kilometer, 13,1 procent minder dan volgens de WLTP-meetmethode.
Actieradius in winter
In totaal werden er 23 elektrische auto’s getest. Hieronder vind je de resultaten van de winter-actieradiustest.
Merk/model | Geadverteerd bereik (WLTP) | Verbruik per 100 km | Gemeten actieradius | Gemeten actieradius verbruik per 100 km |
---|---|---|---|---|
Audi Q8 e-tron Sportback | 515 km (310 mijl) | 22,4 kWh | 411,4 kilometer (-20,1%) | 24,8 kWh (+10,4%) |
BMW i5 (eDrive40) | 505 km (314 mijl) | 18,7 kWh | 443,6 kilometer (-12,2%) | 19,7 kWh (+5,3%) |
BYD Dolphin | 427 km (265 mijl) | 15,9 kWh | 339,2 kilometer (-20,6%) | 171, kWh (+7,5%) |
Ford F-150 Lightning | 429 kim (267 mijl) | 18,7 kWh | 337,5 kilometer (-21,3%) | 23,9 kWh (+27,8%) |
HiPhi Z | 555 km (345 mijl) | 20,4 kWh | 522 kilometer (-5,9%) | 24,32 kWh (+9,2%) |
Hyundai IONIQ 6 | 614 km (382 mijl) | 14,3 kWh | 467,8 kilometer (-23,8%) | 16,3 kWh (+14%) |
Hyundai Kona Electric | 454 km (282 mijl) | 16,6 kWh | 341,3 kilometer (-24,8%) | 18,3 kWh (+10,2%) |
Jeep-Avenger | 395 km (245 mijl) | 15,7 kWh | 286 kilometer (-27,6%) | 19,4 kWh (+23,6%) |
Kia EV9 | 505 km (314 mijl) | 22,8 kWh | 441,9 kilometer (-12,5%) | 23 kWh (+0,9%) |
Lotus Eletre | 530 km (329 mijl) | 20,3 kWh | 464,6 kilometer (-12,3%) | 24,8 kWh (+22,2%) |
Mercedes-Benz EQE-SUV | 491 km (mijl) | 21,5 kWh | 399 km (-18,7%) | 22,5 kWh (+4,7%) |
MG4 Trophy Long Range | 520 km (mijl) | 16,5 kWh | 399,6 kilometer (-23,2%) | 17,5 kWh (+6,1%) |
NIO EL6 (ES6) | 529 km (305 mijl) | 22,1 kWh | 456 km (-13,8%) | 19,8 kWh (-10,4%) |
NIO ET5 | 560 km (348 mijl) | 21,6 kWh | 481,4 kilometer (-14%) | 19,4 kWh (-10,2%) |
Nissan Ariya | 498 km (309 mijl) | 20,4 kWh | 369,4 kilometer (-25,8%) | 21 |
Deze betaalbare elektrische auto heeft 10 jaar gratis onderhoud