Chinese EV-makers eisen flinke heffingen op brandstofauto’s uit EU
Recent kondigde Europa forse importheffingen aan op Chinese elektrische auto’s. Het antwoord daarop komt (nog) niet van de Chinese overheid, maar van EV-fabrikanten uit het land. Zij eisen als vergeldingsmaatregel nu flinke heffingen op grote Europese auto’s met een verbrandingsmotor.
Dit is waar critici van de reeds ingevoerde, Europese importheffingen al bang voor waren. De heffingen die China als reactie hierop mogelijk introduceert, kunnen Europese fabrikanten schaden. China is immers een belangrijke markt.
Mogelijke heffing van 25 procent
Waar pleiten de Chinese EV-fabrikanten precies voor? Een heffing van 25 procent voor auto’s uit Europa met verbrandingsmotoren die meer dan 2.500 cc aan slagvolume tellen, zo meldt het Chinese nieuwsplatform CCTV.
Dit voorstel werd dinsdag gedaan tijdens een bijeenkomst waar onder meer het Chinese ministerie van Economische Zaken, vier Chinese autofabrikanten en zes producenten uit Europa bij aanwezig waren.
Nieuwe Europese importheffing op Chinese EV’s
De heffing die Europa recent introduceerde voor EV’s uit China moet compenseren voor de staatsteun die Chinese autofabrikanten krijgen, waardoor zij van een oneerlijke voordeelspositie genieten.
Nio: ‘Met Europese importheffingen geen betaalbare EV-modellen’
Deze heffing kent verschillende gradaties. Zo geldt voor BYD een importtarief van 17,4 procent, voor Geely 20 procent en voor SAIC zelfs 38,1 procent. Als verklaring voor het verschil leggen de Europese beleidsmakers uit dat de producenten verschillende mate van overheidssteun ontvangen.