Deze Chinese supercar kan op drie wielen rijden, en dat is niet volledig nutteloos
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F04%2FBYD-Yangwang-U9-1-scaled-1-e1712069884249.jpg)
Veel pk’s in een auto, het is met de komst van EV’s niet meer uniek. Fabrikanten zoeken daarom andere manieren om hun model bijzonder te maken. Het Chinese merk YangWang maakt indruk met de U9 omdat hij op drie wielen kan rijden, om zijn as kan draaien en kan springen.
Opvallen doe je natuurlijk niet enkel door gekke features, maar nog meer door goede rijeigenschappen of specificaties. Het springen kan dan wel nutteloos zijn, de techniek die het merk met de dansende auto wil laten zien is dat niet.
Chinese supercar
Net als bij de nieuwe Porsche Panamera heeft de YangWang U9 speciale luchtvering die de ingaande en uitgaande slag van de wielen goed moet regelen. Het op drie wielen kunnen rijden duidt dus op dempers die op allerlei manieren in te stellen zijn. Zo kan een auto zowel comfortabel als sportief zijn. Of de dempers van de Chinese supercar enigszins vergelijkbaar zijn met het verfijnde systeem van de Stuttgartse fabrikant, moet nog maar blijken.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F04%2FBYD-Yangwang-U9-2-scaled-1-e1712070080389.jpg)
Daarbij kan de YangWang U9 om zijn eigen as draaien, ook al is dit niet goed voor je banden. Dit komt doordat de elektrische auto vier motoren heeft. Het totaalvermogen bedraagt 960 kW (1.308 pk). Het maximale koppel ligt op 1.680 Nm.
De Chinese supercar sprint van 0 naar 100 kilometer per uur in 2.36 seconden. Hiermee komt het eerdere beloftes niet na. In de bodem van het model ligt een LFP-batterij van BYD met een capaciteit van 80 kWh. Volgens de Chinese meetmethode (die minder streng is dan de WLTP-meetmethode) kom je hier zo’n 465 kilometer ver mee. De accu weegt 633 kilogram. De totale auto heeft een gewicht van – schrik niet – 2.475 kilogram. Met dit gigantische gewicht is het maar de vraag of de Chinese YangWang U9 ook echt rijdt als een supercar.
Opladen van het accupakket kan met 500 kW aan de snellader dankzij het 800 volt-boordnet. Overigens heeft de auto twee oplaadpoorten waaraan je twee laadkabels tegelijk kan koppelen. Als je twee snellaadkabels gekoppeld hebt, kan de auto van 30 naar 80 procent laden in 10 minuten.
Dit kost de YangWang U9
Al deze techniek heeft een flink prijskaartje. Desondanks is de YangWang U9 veel goedkoper dan veel concurrenten met vergelijkbaar vermogen. Het prijskaartje bedraagt in China 1,68 miljoen Chinese renminbi (zo’n 219.789 euro). Het is onduidelijk of de auto ooit naar Nederland komt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F04%2FBYD-Yangwang-U9-3-scaled-1-e1712070126536.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo werd Vanquish door Aston Martin in ere hersteld | Sjoerds Weetjes 435
-
Zou jij miljoenen dollars betalen voor deze speciale Saleen S7?
-
Nieuwe ‘supercar’ sprint over kuilen tijdens autonoom rijden
-
Wat je niet moet weten over de Lamborghini Gallardo | Sjoerds Weetjes 431
-
De Aston Martin Vantage is nu volwassen, maar niet minder speels
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt