Ook auto-industrie staat zware jaren te wachten
Vorig jaar moesten ze hun faciliteiten kort sluiten door de coronapandemie, maar inmiddels is vrijwel elke fabrikant alweer up and running. Dat betekent niet dat de problemen ook zijn verdwenen. Integendeel.
Autobouwers moesten hun fabrieken vorig jaar kort sluiten door de coronacrisis, maar dat duurde vaak niet langer dan een aantal weken. Vervelend, maar bij lange na niet zo’n groot probleem als het huidige chiptekort. De hele wereld wordt er momenteel door geraakt, waaronder de auto-industrie. Door de coronacrisis hebben de fabrikanten van chips immers een enorme achterstand opgelopen, die niet snel genoeg kan worden ingehaald. Dat tekort is niet alleen ontstaan door de sluiting van verschillende fabrieken, maar ook door de enorme vraag naar elektronica tijdens de coronacrisis.
Intel
Het tekort kan zelfs nog jaren duren, zo laat Pat Gelsinger, de topman van techgigant Intel, vandaag weten. “Waarschijnlijk duurt het nog een paar maanden voordat de vraag naar chips ook maar iets gaat verminderen”, zo gaf hij aan tegenover CBS News.
Chiptekort: Ford geeft onheilspellende prognose na sluiten fabrieken
Ook de auto-industrie heeft last van het tekort aan chips. Zo gaf Ford deze week aan te verwachten dit jaar maar liefst 1,1 miljoen auto’s minder te kunnen maken dan gepland. Het afgelopen kwartaal kon de fabrikant al 200.000 auto’s minder auto’s vervaardigen. Ook Volkswagen gaf vorige week aan al 100.000 auto’s minder te hebben geproduceerd door het chiptekort.
Ook in Nederland
In Nederland zijn de problemen eveneens groot. VDL Nedcar, dat (nog) auto’s voor BMW en Mini produceert in Born, moest donderdag en vrijdag de productielijnen stilleggen. Dat kwam omdat ‘een elektronisch component’ niet beschikbaar was, zo stelde de fabrikant tegenover NRC. Daardoor bleven er zo’n drieduizend medewerkers thuis, 75% van het personeel van VDL. Vandaag is iedereen weer naar het werk gegaan in Born, al houdt de fabrikant rekening met meer gedwongen productiestops.