Chiptekort drukt groei Toyota in Europa
Met een verkoop van 1,07 miljoen auto’s in 2021 Europa boekt Toyota een winst van 80.000 eenheden ten opzichte van 2020, maar de verkoopstijging had hoger kunnen uitpakken als er geen chiptekort zou zijn geweest.
Het chiptekort kost Toyota dit jaar zo’n 80.000 tot 100.000 registraties, zo geeft Matt Harrison, CEO van Toyota Motor Europe aan. Daardoor komt de Europese divisie van de Japanse autobouwer dit jaar op een afzet van 1,07 miljoen auto’s uit. Dat is weliswaar hoger dan de prognose die de fabrikant aan het begin van het jaar stelde. Volgens Harrison werd er uitgegaan van 1,05 miljoen registraties. De groei komt voor een belangrijk deel op conto van de Aygo X, Yaris en Yaris Cross, die tezamen voor zo’n 500.000 exemplaren in de registraties moeten staan.
Prognose verhoogd
Volgens Toyota gaat voor zijn complete modellengamma de opgaande verkooplijn de komende jaren onveranderd door. Het merk streeft naar een Europese afzet van 1,3 miljoen eenheden in 2022. Dat betekent dus een verkoopstijging volgend jaar van liefst 230.000 stuks! Voor 2025 rekende het concern eerder op een jaarafzet van 1,4 miljoen, maar de lat ligt inmiddels op 1,5 miljoen stuks. Van die anderhalf miljoen voertuigen zal 10 procent een elektrische aandrijflijn hebben, zo verwacht Matt. Ongeveer 80 procent van de geleverde Toyota’s heeft in dat jaar een Hybrid-aandrijflijn aan boord.
Belangrijke rol
Voor 2030 rekent de topman op hogere percentages. In West-Europa zal ongeveer de helft van de Toyota-verkoop een elektrische aandrijflijn hebben. Voor Noorwegen zal het percentage nog hoger liggen, maar in Oost-Europese landen juist veel lager. Een modellengamma bestaande uit louter elektromodellen is volgens Toyota nog ver weg, aangezien veel landen nog niet klaar zijn voor elektrische auto’s. De Hybrid en Plug-in Hybrid zullen over enkele jaren ook een belangrijke rol spelen.
Aygo X negatieve invloed
Toyota introduceerde in 1997 voor de eerste maal zijn geëlektrificeerde aandrijflijn in een personenauto. Met deze Prius plaveide de fabrikant de weg voor elektro-ondersteuning binnen productlijnen. Momenteel beschikt zo’n 70 procent van de in Europa geleverde modellen over een Hybrid-badge achterop. De Aygo X is voorlopig niet met hybride-aandrijflijn leverbaar, maar de topman sluit niet uit dat dat wel gaat gebeuren. Het is alleen zaak om de kosten laag te houden, zodat de Aygo X zich niet uit de markt prijst. Met elektro-ondersteuning kan de CO2-uitstoot verder worden gereduceerd. De compacte vijfdeurs hatchback komt nu tot 107 g/km, wat boven het Europees gemiddelde ligt. Gezien de verwachte verkoopaantallen heeft de Aygo X een negatieve invloed op Toyota’s gemiddelde.