Chiron rijdt 417 km/h, wordt op vingers getikt door Duits ministerie
Op delen van de Duitse Autobahn geldt geen snelheidslimiet, maar dat betekent niet dat je er altijd zo hard mag rijden als je zelf wilt. Een eigenaar van een Bugatti Chiron is daarvoor op de vingers getikt.
Het gaat om de Tsjech Radim Passer, die een Chiron bezit en vorig jaar besloot om de topsnelheid van de hypercar op de Duitse Autobahn te testen. Die snelheidspoging filmde hij. Op YouTube is te zien dat hij 414 km/h rijdt op de openbare weg.
10 kilometer recht stuk
Volgens Passer zelf is dat op een zo veilig mogelijke manier gebeurd. Veiligheid stond volgens hem voorop, dus ‘de omstandigheden moesten veilig zijn om de poging te ondernemen’. De Chiron haalde die topsnelheid dan ook op een driebaans gedeelte van de A2, de snelweg die Berlijn met het Ruhrgebied verbindt. Specifiek ging het om een 10 kilometer lang recht stuk asfalt, met een lichte afdaling in het midden waardoor de situatie volgens de Chiron-eigenaar veilig genoeg was.
Daar is de Duitse regering het echter niet helemaal mee eens. Het Ministerie van Transport zegt in een verklaring dat het ‘elk gedrag in het wegverkeer verwerpt dat leidt of kan leiden tot het in gevaar brengen van weggebruikers’. Die woorden zijn een directe reactie op de video die Passer heeft gepubliceerd.
De snelst accelererende Bugatti ooit: de Chiron Pur Sport – Review
Statement
Alle weggebruikers moeten zich volgens het ministerie houden aan de verkeersregels. Het ontbreken van een snelheidslimiet wil nog niet zeggen dat je zo hard kunt rijden als je wilt, zo luidt het statement. Vandaar dat het ministerie wijst op het feit dat gevaarlijk rijden simpelweg verboden is op de Autobahn, ook op plekken waar geen limiet geldt. Daaruit blijkt dus dat het ministerie de snelheidspoging van de Chiron afkeurt. En inderdaad: terwijl de Chiron met een snelheid van meer dan 400 km/h over het asfalt vliegt, zijn er ook andere weggebruikers in de buurt. Er mag volgens de wetgeving ‘geen ander persoon geschaad, in gevaar gebracht of gehinderd worden’. Bovendien moet een bestuurder ten alle tijden de controle over het voertuig kunnen behouden, en ook daarover twijfelt het Duitse ministerie.