Autovisie
Autovisie Nieuws 29 jun 2022
Leestijd: 4 minuten

Citroën C4 X is geen standaard sedan

Toen Citroën jaren geleden over de huidige familie C4-modellen nadacht, bakende het direct het volledige gamma af. Zie hier de tweede carrosserievariant en tevens de laatste, want met de lancering van de C4 X is het gamma compleet. De X staat voor de sedan-telg, maar het is geen standaard gelijnde sedan.

Waar de sedan standaard het three-box design volgt, waarbij een duidelijk onderscheid in het ontwerp zit tussen motorruimte, leefcompartiment en bagageruimte, daar kiest Citroën voor een fastback-ontwerp. Feitelijk in lijn met de variant die de Fransen reeds onder de C4-badge verkopen, maar de nieuwe telg heeft niet voor niets de toevoeging van de letter X. De X staat binnen de Citroën-gelederen voor een kruising van verschillende carrosserievarianten. In het geval van de C4 X combineert de designafdeling de sedan met crossover en fastback.

Citroen C4 X e-C4 X
Noël van Bilsen

Fors langer dan C4

De lijn daarvoor wordt doorgetrokken vanuit de bestaande C4. De basis is identiek aan die anderhalf jaar geleden gepresenteerde telg. Het complete front, de motorruimte en het leefcompartiment tot aan bijna de C-stijl zijn identiek. Vanaf de achterste portieren krijgt de C4 X zijn unieke gestalte. De daklijn daalt niet zo snel, een extra raampje bevindt zich achter de deur en de achteroverhang is enorm vergroot. De C4 X heeft zijn eigen maatvoering. Hij is liefst 24 cm langer dan de C4-zonder-X.

Dat maakt wagen met zijn wielbasis van 2,67 meter 4,60 meter lang, bij een gelijk gebleven breedte (1,83 meter) en hoogte (1,53 meter). Zoals het een echte sedan betaamt, heeft de nieuwkomer een korte achterklep. De bagageruimte staat wel in verbinding met het interieur. Daarvoor dient de achterbankleuning in twee ongelijke delen te worden neergeklapt. Het volume bedraagt in de standaardmaatvoering 510 liter. Hoeveel dat als tweezitter is, geeft Citroën nog niet op.

Anders dan Mazda 3 en Toyota Corolla

De elementen van een sedan en fastback zijn verklaard. Het gedeelte crossover zit hem in de hogere daklijn dan gebruikelijk. Bovendien geeft Citroën de C4 X enkele aankledingselementen waarover crossovers veelal beschikken, zoals ongelakte wielkastverbreders en bumperdelen. De Fransen bieden de C4 X ook met 18-inch lichtmetaal aan om de auto stoerder te laten ogen. De bodemvrijheid van de X is gelijk aan de C4 en meet dus 15,6 cm. Het geheel wijkt dus sterk af van wat Toyota en Mazda met respectievelijk de vierdeurs Corolla en 3 in het C-segment aanbieden, alsmede Audi (A3 Limousine) en Mercedes-Benz (A-Klasse).

Alleen elektrisch voor Nederland

Hoewel de sedans in het C-segment in Nederland verre van populair zijn, brengt Citroën het vierdeursmodel ook hier op de markt. De fabrikant kiest echter voor een afwijkende positionering dan het met de C4 momenteel doet.  De hatchback mag dan met benzine- (1.2 100/130 pk) en dieselmotor (1.5 130 pk) leverbaar zijn, die verbrandingsmotoren worden in Nederland in de C4 X niet aangeboden.

Hier is louter de elektrische aandrijflijn beschikbaar. Citroën neemt de elektromotor en het accupakket rechtstreeks van de C4 over en dat betekent dat er een 100 kW sterke elektro-units voorin huist. Hij krijgt zijn energie uit een accupakket met een capaciteit van 50 kWh. Met de krachtcentrale zou de C4 X in staat moeten zijn zo’n 360 km te halen. Dat Citroën een opgewaardeerde elektrische aandrijflijn in de pijplijn heeft, hoor je exclusief in bijgaande video.

Begin 2023 leverbaar

Citroën levert de C4 X dus in Nederland alleen als elektrische C4 X, wat betekent dat de naam van het model officieel ‘ë-C4 X’ luist. Zo staat het tevens op de achterklep. De nieuweling gaat deze herfst in het Spaanse Madrid in productie en de levering start begin 2023. De auto wordt iets boven de vijfdeursvariant gepositioneerd. Over prijzen is nog niets bekend, evenmin over het leveringsprogramma.

De geïnteresseerden kunnen rekenen op een 10-inch HD screen met ‘Hello Citroën’-spraakbesturing, vier USB-poorten, schuiflade in het dashboard, alcantara-bekleding op het topmodel, over-the-air software-updates en Advanced Comfort Seats met 1,5 cm dikke schuimlaag.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.