Citroën doet lekker Frans: ‘Het is klaar met de SUV’
Je hoeft geen specialist te zijn om te zien dat de automarkt in toenemende mate wordt overspoeld door SUV’s. Citroën heeft daar zo z’n eigen kijk op.
De Fransen zien de autowereld altijd een beetje anders. Duik je in de autogeschiedenis, dan komen de meest bijzondere creaties vaak uit het land van de liefde. Denk aan de ingenieuze Citroën DS, de pratende Renault 25 of eigenzinnige Peugeot 1007. Anno 2023 worden ze nog altijd niet weerhouden voor opmerkelijke gedachten. In dit geval bij Citroën.
SUV mateloos populair
“De wereld van SUV’s is klaar”, zo is CEO Vincent Cobée stellig tegenover AutoExpress. Opmerkelijk, temeer omdat hij daar direct op terug lijkt te komen. “Maar de verkoopcijfers vertellen me niet dat ik gelijk heb.” En inderdaad: bijna de helft van alle verkochte auto’s in Europa is tegenwoordig een SUV.
De uitspraak van Cobée ligt wel iets genuanceerder. Het einde van het SUV-tijdperk heeft volgens hem allemaal te maken met de overgang naar volledige elektrificatie. “Als de aerodynamica op een elektrische auto slecht is, krijg je daar een enorme straf wat betreft bereik voor. Je kunt zo 50 kilometer aan range verliezen met slechte aero, en het verschil tussen een SUV en sedan kan gemakkelijk oplopen tot 80 kilometer.”
Schaamte
Dat probleem is volgens de topman niet zomaar op te lossen door grotere batterijen te monteren. “Mensen zullen een limiet zetten op gewicht en batterijgrootte, door (stijgende) belastingen, subsidies of schaamte. Het A-segment is al verdwenen door strenge regelgeving, en het D-segment SUV’s zal verdwijnen door aerodynamica en gewicht”, aldus de Fransman.
Dat niet alleen, want volgens Cobée zorgt ook de klimaatcrisis en de perceptie van SUV voor het einde van het segment. “Als je vijf jaar geleden je kinderen naar school bracht in een grote SUV, dan was je de man. Als je dat nu doet, ben je een ‘terrorist’…”
Auto weegt nu twee ton
Het alsmaar stijgende gewicht van een gemiddelde auto is volgens Cobée niet acceptabel meer. “In 1970 woog een auto gemiddeld 700 kg. Vandaag is dat 1300 kg. Morgen weegt de gemiddelde auto twee ton. We gebruiken dus drie keer zoveel middelen om dezelfde service te bieden, allemaal om ‘groen’ te zijn.” Cobée ziet daardoor een belangrijkere rol voor de uitbreiding van het laadnetwerk.
Dat betekent niet dat Citroën direct stopt met het bouwen en verkopen van SUV’s. Het merk levert nu de elektrische C4 en C4 X en dat zijn beide hoogpotige modellen, al hebben ze wel een aflopende daklijn voor een betere aerodynamica. Ook verkoopt het de grote en recent vernieuwde C5 Aircross, al is dat geen volledig elektrisch model. Desondanks liet het Franse merk eind vorig jaar al wel zien welke richting het op wil. Dat deed het met de guitige Oli, een lichte en minimalistische concept car die er met een relatief kleine 40 kWh-batterij een bereik van ruim 400 kilometer uitperst.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8