Citroën E-Mehari: De terreineend keert terug
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2FCitroen-Mehari-CL-15.096.003-e1449498074736.jpg)
Citroën blaast de welbekende Méhari-naam nieuw leven in met de introductie van de E-Mehari. Net als het origineel is de nieuweling een vierzits cabriolet met een afneembaar dak. Het grote verschil is dat de E-Mehari niet over een verbrandingsmotor beschikt.
De letter E in de naam is een verwijzing naar de elektrische aandrijflijn van de E-Mehari. Voor de ontwikkeling van de auto zocht Citroën de samenwerking met Bolloré, een Franse producent van elektrische voertuigen. Met andere woorden: de E-Mehari is gewoon een Bolloré Bluesummer met een iets anders gestileerd in- en exterieur.
Het wagentje beschikt net als de Bluesummer over een elektromotor met een vermogen van maximaal 50 kW. De krachtbron haalt zijn voeding uit een batterij met een capaciteit van 30 kWh. De topsnelheid van de E-Mehari bedraagt 110 km/h. De Citroën is echter niet geschikt om lange afstanden te rijden: in de stad is de actieradius zo’n 200 km, daar buiten komt de E-Mehari niet verder dan 100 km.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2Fbollore_bluesummer_1-e1449498083370.jpeg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2FCitroen-Mehari-CL-15.096.003-e1449498074736.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2Fbollore_bluesummer_1-e1449498083370.jpeg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2FCitroen-Mehari-CL-15.096.003-e1449498074736.jpg)
De E-Mehari is 3,81 meter lang, 1,87 meter breed en 1,65 meter hoog. Zijn bagagecapaciteit bedraagt 200 liter met de achterbank in de normale positie. Wie de bank neerklapt, kan in de E-Mehari zelfs 800 liter aan bagage kwijt. Citroën heeft het model bewust hoger op zijn wielen gezet, zodat hij ook buiten de gebaande paden uit de voeten kan.
De E-Mehari neemt designelementen over van de Citroën C4 Cactus, vooral aan de voorkant. De B- en C-stijl zijn niets meer dan beugels waarop afneembare dakdelen kunnen worden gemonteerd. Voor kopers die meer ‘comfort’ wensen, is er optioneel een complete, verwijderbare dakconstructie verkrijgbaar.
De bodypanelen zijn gemaakt van een thermoplast en zijn in vier kleuren leverbaar: blauw, oranje, geel en beige. De interieurbekleding kan worden besteld in beige en oranje/rood (de stoffen zijn waterdicht). De E-Mehari komt in de lente van volgend jaar op de markt, maar is alleen voorbehouden aan Frankrijk, aldus een woordvoerder van Citroën.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2FCitroen-Mehari-CL-15.096.012-e1449498056586.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2FCitroen-Mehari-CL-15.096.015-e1449498047856.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2FCitroen-Mehari-CL-15.096.008-e1449498065392.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2FCitroen-Mehari-CL-15.096.012-e1449498056586.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2FCitroen-Mehari-CL-15.096.015-e1449498047856.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2FCitroen-Mehari-CL-15.096.008-e1449498065392.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had