Citroën E-Mehari: De terreineend keert terug
Citroën blaast de welbekende Méhari-naam nieuw leven in met de introductie van de E-Mehari. Net als het origineel is de nieuweling een vierzits cabriolet met een afneembaar dak. Het grote verschil is dat de E-Mehari niet over een verbrandingsmotor beschikt.
De letter E in de naam is een verwijzing naar de elektrische aandrijflijn van de E-Mehari. Voor de ontwikkeling van de auto zocht Citroën de samenwerking met Bolloré, een Franse producent van elektrische voertuigen. Met andere woorden: de E-Mehari is gewoon een Bolloré Bluesummer met een iets anders gestileerd in- en exterieur.
Het wagentje beschikt net als de Bluesummer over een elektromotor met een vermogen van maximaal 50 kW. De krachtbron haalt zijn voeding uit een batterij met een capaciteit van 30 kWh. De topsnelheid van de E-Mehari bedraagt 110 km/h. De Citroën is echter niet geschikt om lange afstanden te rijden: in de stad is de actieradius zo’n 200 km, daar buiten komt de E-Mehari niet verder dan 100 km.
De E-Mehari is 3,81 meter lang, 1,87 meter breed en 1,65 meter hoog. Zijn bagagecapaciteit bedraagt 200 liter met de achterbank in de normale positie. Wie de bank neerklapt, kan in de E-Mehari zelfs 800 liter aan bagage kwijt. Citroën heeft het model bewust hoger op zijn wielen gezet, zodat hij ook buiten de gebaande paden uit de voeten kan.
De E-Mehari neemt designelementen over van de Citroën C4 Cactus, vooral aan de voorkant. De B- en C-stijl zijn niets meer dan beugels waarop afneembare dakdelen kunnen worden gemonteerd. Voor kopers die meer ‘comfort’ wensen, is er optioneel een complete, verwijderbare dakconstructie verkrijgbaar.
De bodypanelen zijn gemaakt van een thermoplast en zijn in vier kleuren leverbaar: blauw, oranje, geel en beige. De interieurbekleding kan worden besteld in beige en oranje/rood (de stoffen zijn waterdicht). De E-Mehari komt in de lente van volgend jaar op de markt, maar is alleen voorbehouden aan Frankrijk, aldus een woordvoerder van Citroën.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce