Citroën en Peugeot veilen 100 klassiekers en concepts. Sla je slag!
Zouden Citroën en Peugeot soms ruimte nodig hebben in hun opslag? Want de Franse merken veilen in één klap honderd klassiekers, racewagens en concept cars. We hebben de hoogtepunten eruit gepikt. Zit er wat voor jou bij?
Veel autofabrikanten hebben opslagloodsen waarin oude concept cars, designstudies en competitie-auto’s staan te verstoffen. In Parijs hebben Citroën én Peugeot een conservatoire, met hoge stellages waarop de hele geschiedenis van de merken staat uitgesteld. Maar af en toe moet er kennelijk ruimte worden gemaakt. Want jij kunt nu unieke auto’s uit de collectie kopen, waaronder deze …
Peugeot 406 met kogelgaten (1998) – 5500 euro
Een uniek verzamelaarsobject voor mensen met een kleine beurs. Want voor tussen de 3500 en 5500 euro koop je deze Peugeot 406 ‘Mitraillée’, die in de film Taxi is doorzeefd met kogels.
Citroën ZX Rallye Raid Evo 5 (1995) – 300.000 euro
Deze Dakar-auto heeft een interessant leven gehad. Hij werd in 1993 ‘geboren’ als een Citroën ZX Rallye Raid Evo 2, won twee offroadevents en werd tweede in de Dakar-rally in 1994. In datzelfde jaar werd hij omgebouwd naar Evo 3-spec, om uiteindelijk te eindigen als Evo 5 (in 1995).
Peugeot 406 Coupé Silhouette (2000) – 65.000 euro
Dit is geen echte Peugeot 406 Coupé, maar een silhouetracer. Dat betekent dat hij is opgebouwd rondom een buizenchassis, waarover een 406-koets is gelegd. De 406 Silhouette heeft een 3,0-liter V6, een vermogen van 300 pk en achterwielaandrijving.
Peugeot 806 Procar (1995) – 80.000 euro
De enige MPV die ooit aan de start van de 24 uur van Spa-Francorchamps is verschenen. Een serieuze raceauto was-ie wel degelijk, maar vooral ook een slim marketinginstrument. Zijn aandrijflijn komt van de 405 Mi 16 Superturismo met de 280 pk sterke 2,0-liter viercilinder uit de 306 Maxi.
Peugeot 905 Spider (1993) – 70.000 euro
Lijkt een beetje op de Le Mans-winnende Peugeot 905, maar daar heeft-ie weinig mee te maken. Deze open racewagen was bedoeld voor een Peugeot-merkencup, die van 1992 tot 1994 werd gehouden. Er zijn maar twintig 905 Spiders gebouwd.
Poncin VP 2000 (1982) – 22.500 euro
Een 6×6 amfibievoertuig met de motor van een Citroën Dyane. Een stuur heeft de Poncin niet. Je verandert van richting met twee hendels, waarmee je de mate van aandrijving naar de linker- en rechterwielen verandert. Zoals een tank dus.
Peugeot 4002 (2003) – 8000 euro
Slechts 8000 euro? Voor zo’n uniek prototype? Ja, dat lijkt weinig, maar je krijgt dan ook niet veel. Dit is een designstudie zonder enige techniek aan boord. De 4002 kan niet eens rollen. Zijn wielen zitten vast. Mooi voor je woonkamer dus, deze concept car.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Nog 4.695 mensen kunnen subsidie krijgen op de Peugeot e-408
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Koopwijzer: Citroën C3 Aircross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Elektrische Peugeot e-5008 nu flink in prijs verlaagd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe Peugeot 3008
-
Goedkope (elektrische) SUV: Nederlandse prijs Citroën C3 Aircross
-
Goedkoopste oranje occasion: op één tank naar Leipzig en terug
-
Dit performancelabel stopt ermee! Al na drie jaar en slechts één model
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft