Citroën roept tienduizenden Nederlandse auto’s terug om veiligheid
Citroën roept in Europa maar liefst 869.000 auto’s terug om een veiligheidsprobleem. Ook in Nederland moeten tienduizenden auto’s terug naar de garage.
Het gaat om een serieus probleem met airbags van het Japanse bedrijf Takata die tussen 2009 en 2019 in Citroën C3’s en DS 3’s zijn gebouwd. “Bij een ongeluk kán het zijn dat zo’n airbag intensiever ontplooid dan de bedoeling is, waardoor de airbag scheurt. Dit kan letsel of erger tot gevolg hebben”, legt een woordvoerder van Stellantis uit aan Autovisie.
Terugroepactie voor ruim 45.000 Nederlandse auto’s
Omdat dit probleem getriggered kan worden in een warm klimaat met hoge luchtvochtigheid, adviseerde Citroën de betreffende automobilisten in een deel van Zuid-Europa zelfs om onmiddellijk te stoppen met rijden. Volgens Stellantis is 90 procent van de Zuid-Europese probleemgevallen inmiddels geholpen.
“In Nederland geldt geen stop driving-campagne. Hier gaat het om een reguliere terugroepactie omdat het klimaat veel minder van invloed is.” Bij deze terugroepactie wordt prioriteit gegeven aan de oudere modellen, omdat de chemische bestanddelen zich na langere tijd anders gaan gedragen.
Hollywood-ster wijst bod van 25 miljoen dollar op zijn auto af
In Nederland gaat het om 45.475 auto’s waarvoor de terugroepactie geldt. Met de eigenaren van de desbetreffende voertuigen wordt door Citroën contact opgenomen om het probleem te verhelpen.
Eerste terugroepacties Citroën vonden al in 2019 plaats
Als het probleem geldt voor auto’s die 2009 en 2019 van de band rolden, is er dan niet veel te laat aan de bel getrokken? Nee, stelt moederbedrijf Stellantis. Hoewel de problemen met Takata-airbags al ruim tien jaar bekend zijn, verzekerde het Japanse bedrijf dat airbags gefabriceerd in Europa in orde waren.
Nederlanders in de fout: hoe je wél mistlampen moet gebruiken
Toen in 2019 toch met deze airbags incidenten plaatsvonden in warme gebieden, zette Stellantis deze terugroepactie op touw, zo stelt het. Wel duurde het nog enkele jaren voordat de stop driving-campagne voor Zuid-Europa werd gehouden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Bedenkelijke one-off Lamborghini is voor dubieuze beroemdheid
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe Opel Grandland in Nederland
-
Dit is hoe extreem oud de gemiddelde Nederlandse auto is
-
Accu-gigant CATL gaat samenwerken met nóg een Europese autofabrikant
-
Hollywood-ster wijst bod van 25 miljoen dollar op zijn auto af
-
Nederlanders in de fout: hoe je wél mistlampen moet gebruiken
-
Duurtest BMW i5 Touring: hoe presteert hij in de winter?
-
Dubieuze uitgaven CEO en grote kosten: dit EV-merk is nu failliet
-
Dit is het allergrootste schip om auto’s te vervoeren
-
Video: wéér crasht een Ferrari F40, ditmaal die van Lando Norris
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?