Jaco Bijlsma
Jaco Bijlsma Nieuws 30 okt 2015
Leestijd: 2 minuten

Column Jaco Bijlsma: Bond-bolides

Net terug van een preview van de nieuwste James Bond-film, Spectre. En dus weet ik weer wat het huidige wagenpark van Bond is. Dat is vrij overzichtelijk kan ik u melden, want in een Bond-film van nu is het net als in Nederlandse series als Flikken Maastricht, Penoza of Dokter Tinus overduidelijk dat de auto’s gesponsord zijn.

Gelukkig geen Mazda’s of Opels in Spectre, maar Jaguars en Land Rovers in de bijrollen en als vanouds levert Aston Martin de echte dienstauto van 007. En dat voelde een beetje als een herhaling, want opnieuw kwam de beroemdste Aston, de klassieke DB5, in beeld. James heeft zelfs een voorkeur voor de klassieker, want als hij in de slotscène met zijn nieuwste Bond-girl de film verlaat, doet hij dat in die DB5. Ook 007 is klassiekerliefhebber dus. En dat snap ik dan wel weer, want ook ik zou de DB5 verkiezen boven die DB10, ondanks het feit dat die speciaal voor de film werd gemaakt.

“Zo sensationeel als de Lotus Esprit met duikbootkwaliteiten gaan ze niet meer worden”

Hoe mooi hij ook is, echt verrassen doet hij niet. En dat is wel weer verklaarbaar als ik Aston Martin-designchef Marek Reichman vraag naar het hoe en waarom van de DB10 tijdens een statische presentatie ten tijde van de autobeurs IAA. De DB10 vervult namelijk een dubbelrol, hij is niet alleen dienstauto voor 007, maar heeft ook een publieke taak als concept car die moet tonen hoe toekomstige Astons eruit gaan zien. Strakker en ontegenzeggelijk moderner, maar overduidelijk ook een evolutie van de huidige modellen. Want de DB10 mag dan voorlopig exclusief (tien stuks, waarvan vier volledig functioneel) voor James gemaakt zijn, in feite is het ook niet heel veel meer dan een vermomde V8 Vantage.

Een prachtige gentlemen’s GT die DB10, maar niet verrassend anders dan de Astons die je nu ‘gewoon’ in de showroom kunt halen. Zo sensationeel als de Lotus Esprit met duikbootkwaliteiten gaan ze niet meer worden, vrees ik. Want de DB10 heeft minder knoppen en gadgets dan de DB5, maar ook dan de V8 Vantage uit de Living Daylights of de op afstand bestuurbare BMW 7 Serie uit Tomorrow Never Dies. En dat spektakel hebben we nou juist nodig om er een echte Bond-car van te maken, wat mij betreft. Want in dit actiefilm- en animatietijdperk hebben de Mission Impossible-films of de Jason Bourne-avonturen de Bond-films allang qua spektakel ingehaald. Die DB5 mag blijven, maar graag per film wel weer echte Bond-auto’s die met een vette knipoog verbazen en verrassen!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.