Column Jaco Bijlsma: geduld is een schone zaak
In elk nummer van Autovisie magazine lucht hoofdredacteur Jaco Bijlsma in het voorwoord zijn hart. Ditmaal gaat het over het opladen van een elektrische auto.
Menigeen heeft het weer meegemaakt op weg naar de wintersport of zal het binnenkort weer ervaren. Elektrisch rijden vraagt meer geduld, en zo bezien krijgt het gezegde ‘geduld is een schone zaak’ weer extra lading. Maar alle gekheid op een stokje, zelfs in Nederland is een andere reis aangaan dan je gebruikelijke ritjes die je op je duim kent, in een elektrische auto nog een altijd een missie die meer planning vergt dan je met je benzineauto gewoon bent. En dat zal zo blijven tot je net zoveel laadpunten hebt als benzinestations en de laadtijd ook vergelijkbaar wordt met een tankbeurt.
Fastned
Aan beide wordt gewerkt en we boeken daarin ook gestaag voortgang; dat mag ook wel eens gezegd worden. Maar laten we heel duidelijk zijn: we zijn er nog lang niet. Want Fastned, de ontwikkelaar en exploitant van de gelijknamige snellaadstations langs veel van onze snelwegen mag dan wel flink groeien, de vraag neemt ook elke dag toe. Met als gevolg dat je steeds vaker bij de snellaadstations staat te wachten omdat de palen bezet zijn. Daardoor vergt je laadbeurt die toch al aanzienlijk langer duurt dan een tankbeurt, nog meer tijd. En zelfs als je kunt inpluggen, gaat het soms nog tergend langzaam.
Eigen ervaring
Dat ondervond ik de laatste keer, toen ik inplugde en in mijn auto ging zitten om te zien wat de laadsnelheid was. Dat viel vies tegen, want terwijl er op de snelladers tegenwoordig maximum laadsnelheden van 175 en zelfs 350 kW vermeld staan, kwam mijn allernieuwste EV niet boven de 50 kW uit. Dat wilde ik bijna delen met mijn collega’s maar toen zag ik pas dat ik niet aan zo’n zeer snelle laadpaal stond maar aan een exemplaar dat slechts 50 kW kan halen. Opnieuw een moment dat ik de beloofde maximale laadsnelheid van mijn auto dus niet haalde. En dat is iets waar ik zelfs als inmiddels redelijk ervaren EV-rijder nog steeds aan moet wennen. Want laden duurt sowieso al veel langer dan ik aan de benzinepomp gewend ben.
Tweederangs automobilist
Dat je als EV-rijder als tweederangs automobilist behandeld wordt, is ook ergerlijk. Niet alleen zijn de stations verder van de pompstationshop, ze hebben niet eens eigen prullenbakken. En nog steeds zie ik op de borden langs de snelweg ook niet of een tankstation een snellaadstation heeft. Of je wel of niet ‘groene’ stroom kunt laden, moet ik ook maar raden want dat is ook nergens aangeduid. Wel komen er meer slecht nieuws bordjes om te voorkomen dat je nog langer moet wachten. Zo lees je steeds vaker dat maar maximum 20 minuten mag laden en daarna de snellader weer moet vrijmaken voor de volgende wachtende.
Wintersport
Begrijpelijk maar dat betekent wel dat je op weg naar de wintersport mogelijk nog een extra laadbeurt moet inplannen en dus niet drie maar vier keer een half uur aan de lader staat. Daardoor ben je geen 8 uur onderweg maar minsten tien uur. Leg dat maar eens uit aan je kinderen als ze voor de zoveelste keer vragen hoe lang de reis nog duurt en of je er al bijna bent. Dan ga ik er vanuit dat ze niet eens gemerkt hebben dat je cruisecontrol op 100 km/h staat terwijl je normaal altijd zo’n 130 km/h reed….