Column Jaco Bijlsma: Liever stroomlijn dan steeds grotere accu’s
In Autovisie editie 17 schreven we historie al was het alleen maar omdat we eindelijk met de Lightyear de eerste meters mochten maken. Maar Jaco Bijlsma signaleert ook de comeback van het stroomlijntijdperk.
Na hard heldenwerk hebben de mannen van Lightyear, die ooit begonnen met het Solar-team van hun universiteit, hun droom gerealiseerd: een zonneauto maken voor de praktijk van alledag. Die nu met een prijs van meer dan drie ton overigens nog meer een statement is dan een auto die aan de race om de consument meedoet. Maar dat doet niets af aan dit prachtige pionierswerk; laten we hopen dat succesvolle entrepreneurs de eerste Lightyear als charity zien.
Donatie
Het aankoopbedrag is dan een donatie voor het goede doel: de tweede, wél betaalbare Lightyear financieren. En dan doen ze zichzelf nog een geweldige auto cadeau ook. Met unieke techniek, zoals die in-wheel motoren, waarover Lex Hoefsloot in 2017 al sprak in het eerste interview dat ik toen met hem had. Ook de kop van dat artikel destijds is nog heel actueel en hopelijk maken investeerders die ook waar: ‘Genoeg pioniers die in de eerste zonneauto willen rijden’ staat er boven het artikel uit Autovisie 26 van dat jaar. Interessant om het interview nog eens terug te lezen en daarom plaatsen we het integraal op autovisie.nl. Maar lees vooral ook de eerste rij-indrukken die Dries van den Elzen optekende tijdens onze eerste testrit met dit gestroomlijnde stuk Hollands glorie.
Gepeupel naar de rechterbaan
Gelukkig zitten ze in Duitsland ook niet stil, getuige onze reportage met de Mercedes-Benz EQE die we zij-aan-zij met een E-klasse reden. Moeten we die EQE zien als een echte E, de auto die sinds jaar en dag de ruggengraat van het merk met de ster vormt? Die E representeert voor mij sowieso ook de traditionele auto-industrie. Want zo’n dikke sedan symboliseert al decennialang maatschappelijk succes. Een echte zakenauto die daarom representatief moet zijn en kwaliteit moest uitstralen. De rijervaring moest vooral comfortabel zijn en qua snelheid superieur genoeg om het gepeupel naar de rechterbaan te verwijzen. Weinig decibellen, veel vermogen en luxe, dat was zo ongeveer het recept.
Stroomlijn uiterlijk niet te nerdy?
Hoe is dat bij zo’n volledig elektrische E? Is zijn gestroomlijnde uiterlijk niet te nerdy en waar is de trotse boeg gebleven, zouden de conservatieven zich kunnen afvragen. En een waanzinnig vermogen en absurde acceleratiecijfers ontbreken om dat te compenseren. Moet het wel zo gestroomlijnd, kun je je afvragen als je naar een Tesla Model S kijkt. Pionier Tesla die de hele autowereld op zijn kop zette, koos immers voor behoorlijke traditionele, dikke auto-vormen, waar geen conservatieve autokoper echt van schrok. Slimme marketing; latere Tesla-modellen werden steeds wel iets gestroomlijnder, maar nooit te gek.
Ode aan de stroomlijn
De nieuwe lichting elektrische Mercedessen en natuurlijk die prachtige Lightyear zijn meer een ode aan de stroomlijn. Dat spreekt mij meer aan en draagt slimmer bij aan een grote actieradius dan overbemeten, nog zwaardere accupakketten. Aan de designers de uitdaging om zo mooi mogelijk binnen de lijntjes van die universele stroomlijnvorm mooie auto’s te tekenen. De Hyundai Ioniq 6 laat ook zien dat die niet onbetaalbaar hoeven te zijn.