Column Jaco Bijlsma: Tannistest
Hij zit er weer op, de grootste autotest ter wereld, de Tannistest in Noord-Denemarken. Het is het evenement op de Auto van het Jaar-kalender waar je letterlijk op een rijtje ziet staan wat de auto-industrie dit jaar gepresteerd heeft. Als één van de 58 juryleden van Car of the Year, heb ik tijdens die test de gelegenheid gehad om met maar liefst 26 van de in totaal 35 kandidaten te rijden, sommige voor een allereerste keer, andere auto’s reed ik al eerder.
In het rustige Jutland, waar de test traditioneel (dit jaar de 39e editie) gehouden wordt, is niet alleen rust en ruimte in overvloed, ook hebben we daar de beschikking over een vliegveld. Daar doen we de ‘elandtest’, beroemd geworden doordat er bij die proef eind jaren negentig een Mercedes-Benz A-Klasse op zijn kant ging. Die uitwijkproef zorgt ervoor dat zowel de de veiligheid als de dynamische kwaliteiten echt aan bod komen. Dat is namelijk niet alleen bij de sportievere auto’s noodzaak, maar het zegt veel over elke auto.
Technici
Een ander groot voordeel van deze Tannistest is de enorme expertise waarvan je gebruik kunt maken. Niet alleen lopen er alle mogelijk merkexperts en technici rond, maar het is vooral ook ontzettend nuttig om te sparren met je mede-juryleden, die stuk voor stuk tot de besten uit hun land behoren. Uniek in deze tijd van vloggers en bloggers, die allemaal roepen dat ze autojournalist zijn. Als je die als consument allemaal gelooft, dan kun je net zo goed niet op zoek gaan naar autoadvies. Deze jury bestaat kortom uit degelijke, professionele vaklui, met liefde voor techniek en een oog voor de toekomst.
Sterke nieuwkomers
En dat is nodig, want de auto’s die we beoordelen voor de Auto van het Jaar 2017-titel zijn divers. Dit jaar dingt bijvoorbeeld de langverwachte Alfa Romeo Giulia mee, maar ook de Fiat 124 Spider, Jaguar F-Pace en Volvo S/V90 laten het liefhebbershart sneller kloppen. Andere sterke nieuwkomers zijn de Citroën C3, Nissan Micra en Toyota C-HR, die tijdens de Tannistest bovendien testprimeurs waren. Allemaal kanshebbers. Maar vlak ook de slimme, goedkopere hybride van Hyundai, de Ioniq, niet uit. En ook vertegenwoordigers van het populaire SUV-segment, zoals de Seat Ateca en de ruime, praktische Skoda Kodiaq, hebben een kans.
LEES OOK: AUTO VAN HET JAAR 2017-VERKIEZING IS BEGONNEN
Testkilometers
Om de komende maanden te gaan kiezen zal niet eenvoudig zijn, maar wel noodzaak. Daarom zullen in Nederland nog de nodige testkilometers volgen, om zo uiteindelijk tot een shortlist van zes finalisten te kunnen komen, die we dan midden februari op het Franse testcircuit van Mortefontaine, even boven Parijs, zullen treffen voor de laatste ritten. De officiële uitslag van de Auto van het Jaar-verkiezing zal traditioneel begin maart, aan de vooravond van de Autosalon van Genève bekend worden gemaakt. Kijk op www.autovisie.nl voor de longlist en kies uw eigen favoriet.