Column: Plezier beleven aan een betaalbare auto kan nog steeds!
Laat u door al het elektrische en Chinese nieuws niet te veel afleiden. Want plezier beleven aan een betaalbare auto kan nog steeds. Om me heen zie ik dat gelukkig terug.
Tussen alle vrijetijdsauto’s die mijn collega’s rijden, zit nog niets elektrisch, overigens. Niet dat die aandrijflijn rijplezier uitsluit, maar zoals u ook merkt, zijn ze nog te duur en vooral functioneler dan betaalbare benzineauto’s, die meestal ook aanzienlijk meer rijplezier en karakter bieden.
Plezier beleven aan betaalbare auto’s
Klassiekers en youngtimers al helemaal. Maar toch kun je ook nog lol hebben in heel modale auto’s, merk ik regelmatig als ik zo betaalbaar mogelijk auto’s huur. Dan zit je weer eens een weekje in een Fiat 500 Hybrid, een C3 of een Panda. Die Fiatjes doen het goed in de verhuur en ze sturen voor een normale auto heel tevredenstellend. Zelfs op legendarische routes zoals de Targa Florio, die dit jaar 50 jaar bestaat.
Een Fiat Panda
Collega Simon Fox besloot om nu eens geen Ferrari te leen te vragen, maar een Panda te huren. Nee, geen Classic, want dat is inmiddels ook alweer een cult-kar aan het worden, maar een gewone, moderne. Die is ondanks zijn inmiddels wat uitgedijde vormen (doe mij de originele of de eerste generatie van de nieuwe maar), nog steeds qua packaging en functionaliteit één van de slimste mini’s van nu.
Hij rijdt bovendien best goed genoeg om wat tempo te maken als je het met verstand doet. Hij stuurt voldoende precies en als je goed kijkt en steeds op tijd je bochten aansnijdt, dan volgt hij braaf. Goed anticiperen loont, want dan kun je het remmen beperken, op tijd insturen en het autootje tijd geven om zich met zijn wat overhellende carrosserie te zetten. En dan blijk je, zoals in zoveel gewone auto’s, een verrassend hoog tempo te kunnen vasthouden. Het is geen GTI of een sportauto, maar toch kun je stuurplezier beleven met deze betaalbare auto. Tot zover de Panda-promotie.
Een lekker potje scheuren
Vergeef het me, maar ik kan nog steeds oprecht veel lol beleven aan zulke gewone betaalbare auto’s, waar de ‘echte’ autoliefhebber zijn neus voor ophaalt. Die Targa Florio en het prachtige eiland Sicilië, dat de basis voor die heroïsche straatrace vormt, is slechts één van de vele voor iedereen toegankelijke stukjes hemel op aarde.
De wegen rond de Nordschleife kosten ook niks en als u daar voldoende vertrouwen heeft gekregen in uw stuurkunsten, kunt u er een rondje Groene Hel bijkopen voor een luttel bedrag. Maar ook de Ardennen, de Vogezen of zelfs Schotland liggen niet al te ver om er met je eigen auto uit je dak te gaan. En dat is voor de één toeren, voor de ander een lekker potje scheuren.