Deze compacte elektrische auto’s kun je binnenkort verwachten
Volkswagen liet deze week een voorbode zien op de ID.2, een compacte en redelijk betaalbare elektrische hatchback. In dit artikel laten we je zien welke compacte elektrische auto’s je de komende tijd nog meer kunt verwachten.
Al beginnen we even met het huidige aanbod van compacte elektrische auto’s. Stellantis heeft een aantal van die modellen in de aanbieding. Denk aan de Opel Corsa-e en Peugeot e-208, die beide in het B-segment vallen en veel techniek met elkaar delen. Fiat levert daarnaast de 500e. Renault heeft nog altijd de bekende Zoe op de prijslijst staan en bij Mini en Honda kun je aankloppen voor de Cooper SE en e. Echte kleintjes vind je bij Dacia (Spring) en Smart (ForTwo en ForFour).
2023: Fiat ‘Punto’
Fiat bouwt momenteel enkel de 500 en Panda, maar daar komt snel verandering in. De Italianen breiden hun modellenaanbod de komende jaren flink uit en kunnen daarbij gebruikmaken van de techniek die binnen Stellantis beschikbaar is. Zo verschijnt er binnenkort dus een compacte B-segmenter van Fiat, die mogelijk de naam Punto draagt.
Qua techniek leunt die auto op de eerder genoemde elektrische auto’s: de Opel Corsa-e en Peugeot e-208. Denk dus aan een 54 kWh-batterij, een vermogen van 156 pk en een bereik van ongeveer 400 kilometer. We verwachten dat Fiat de nieuwe Punto dit jaar nog laat zien.
2024: Renault 5
Volgend jaar verschijnt er een heel belangrijke nieuwkomer op de markt. Het gaat om de Renault 5, die een moderne interpretatie is van de originele 5 en in het bijzonder de Supercinq. De Fransen kondigden ‘m begin 2021 al aan, maar hebben sindsien de kaken stijf op elkaar gehouden.
Bekend is dat-ie in 2024 verschijnt, maar over het accupakket, de actieradius en het vermogen weten we niks. Wel heeft Renault ooit beloofd dat de elektrische auto minder dan 30.000 euro zal gaan kosten, al weten we niet wat daar nu nog van over is na jaren van prijsstijgingen in de autosector. Overigens keert ook de Renault 4 terug, maar dat wordt een wat hogere crossover die een positie boven deze 5 inneemt.
2024: Nissan Micra
Waar Fiat leunt op de techniek binnen Stellantis, dat doet Nissan dat binnen de alliantie met Renault. Als de Fransen het doek hebben getrokken van de 5, laat Nissan waarschijnlijk zelf de Micra zien. Die leunt dus qua techniek op dat model, maar zal qua design verschillen van de fraaie Fransoos.
Renault zal de nieuwe Micra voor Nissan gaan bouwen, náást diens eigen 5. Net als dat model streeft Nissan ook nog op een vanafprijs van minder dan 30.000 euro.
2025: Lancia Ypsilon
Je merkt het al: het wordt een beetje eentonig. Want als je weet dat Lancia deel uitmaakt van Stellantis, weet je ook dat de nieuwe Ypsilon waarschijnlijk leunt op techniek van… Juist, de auto’s die al een paar keer in dit rijtje voorbij zijn gekomen. Lancia presenteert in 2025 een nieuwe Ypsilon en die deelt z’n techniek naar alle waarschijnlijkheid met de elektrische auto’s van Opel, Peugeot en Fiat.
Heel gek is dat niet. Stellantis heeft als voordeel dat het één platform kan ontwikkelen, en dat voor meerdere modellen kan gebruiken. Die schaalvergroting zorgt ervoor dat het makkelijker en goedkoper is om een elektrische auto te bouwen en daar is een merk als Lancia wel bij gebaat.
2025: Volkswagen ID.2
In hetzelfde jaar komt ook Volkswagen met een compact model, onder de huidige ID.3. Hij draagt de naam ID.2 en deze week liet Volkswagen al zien wat we kunnen verwachten. De ID. 2all is een compacte elektrische auto in het B-segment, die het formaat van een Polo maar de binnenruimte van een Golf heeft.
Volkswagen belooft nu dat de ID.2 een vanafprijs van zo’n 25 mille heeft en 450 kilometer ver komt op een lading stroom. Het allerbeste nieuws? Ze brengen fysieke knoppen voor de radio- en klimaatbediening terug! Alleen daarom scoort deze elektrische auto bij ons in dit stadium al flink wat punten…