Concurrentie voor de Tesla Model 3: dit kost de Xpeng P5 in Nederland
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2FP5-outdoor-high-quality-8.jpg)
De Xpeng kwam dit jaar met het nieuws dat de P5 op de Nederlandse markt zou verschijnen. Het eerste model van de Chinese fabrikant laat nu zijn prijskaartje zien.
De EV-markt wordt overspoeld met elektrische SUV’s. Hoewel ook Xpeng bezig is met een Sport Utility Vehicle, is het eerst de beurt aan de sedan.
Xpeng P5 is groter dan concurrentie
De Xpeng P5 gaat de concurrentie aan met de Tesla Model 3 en Polestar 2, maar is iets groter dan deze twee. De Chinese sedan is 4,81 meter lang, 1,84 meter breed en 1,53 meter hoog. Met een wielbasis van 2,77 meter, is de binnenruimte ruim en moet je 450 liter aan bagage kwijt kunnen onder de achterklep en 70 liter onder de vloer.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2FP5-outdoor-high-quality-12-1.jpg)
Onder je voeten ligt een accupakket van 66 kWh, hiermee moet je volgens WLTLP 465 kilometer ver komen op een acculading. De accu driefasen AC-laden kan tot 11 kW. Hiermee laad je van 30 tot 80 procent in 3,8 uur. Met hoeveel kW je de Xpeng P5 kan DC-snelladen, laat de fabrikant nog niet weten. Wel geeft het aan dat je de accu in 36 minuten van 30 tot 80 procent kunt laden. Dit accupakket is – in de Comfort-uitvoering – gekoppeld aan een elektromotor op de vooras. Naar verluidt komen er later ook modellen met vierwielaandrijving.
Deze motor levert een vermogen van 155 kW (zo’n 204 pk) en 310 Nm aan koppel. De nul-naar-honderd-sprint legt de instapper in 7,5 seconden af. Naast de elektromotor(en) voorziet het accupakket een 12,3-inch instrumentarium, verwarmde stoelen, een surround-sound-systeem en een luchtzuiveringssysteem van elektriciteit.
Vol veiligheidsystemen
De Xpeng P5 zit vol ingewikkelde techniek en heeft 12 sensoren, 5 ‘wave radars’, 9 ‘Driving High Perception Camera’s en 4 ‘Driving Surround View Camera’s’. Al deze techniek moet ervoor zorgen dat de inzittenden zo veilig mogelijk op locatie aankomen.
Nederlandse prijs van de Xpeng P5
Hoewel de specificaties nog niet (allemaal) bekend zijn, laat Xpeng de verwachte startprijs van de P5 al wel weten. In Nederland kan je rekenen op een startbedrag van 48 mille. Hiermee ligt de instapbedrag bijna 4.000 euro lager dan de goedkoopste Tesla Model 3 (51.990 euro) en net iets hoger dan van de Polestar 2 (46.900 euro).
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2FP5-outdoor-high-quality-7.jpg)
Of de Xpeng P5 zich kan meten aan deze twee gevestigde elektrische middenklassers, gaan we in later dit jaar zien. De EV kunnen we waarschijnlijk in het vierde kwartaal van 2022 verwachten. Abonneer je op ons YouTube kanaal en volg ons op social media om op de hoogte te blijven over het laatste nieuws, tests en reportages van de P5.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had