Concurrentie voor de Tesla Model 3: dit kost de Xpeng P5 in Nederland
De Xpeng kwam dit jaar met het nieuws dat de P5 op de Nederlandse markt zou verschijnen. Het eerste model van de Chinese fabrikant laat nu zijn prijskaartje zien.
De EV-markt wordt overspoeld met elektrische SUV’s. Hoewel ook Xpeng bezig is met een Sport Utility Vehicle, is het eerst de beurt aan de sedan.
Xpeng P5 is groter dan concurrentie
De Xpeng P5 gaat de concurrentie aan met de Tesla Model 3 en Polestar 2, maar is iets groter dan deze twee. De Chinese sedan is 4,81 meter lang, 1,84 meter breed en 1,53 meter hoog. Met een wielbasis van 2,77 meter, is de binnenruimte ruim en moet je 450 liter aan bagage kwijt kunnen onder de achterklep en 70 liter onder de vloer.
Onder je voeten ligt een accupakket van 66 kWh, hiermee moet je volgens WLTLP 465 kilometer ver komen op een acculading. De accu driefasen AC-laden kan tot 11 kW. Hiermee laad je van 30 tot 80 procent in 3,8 uur. Met hoeveel kW je de Xpeng P5 kan DC-snelladen, laat de fabrikant nog niet weten. Wel geeft het aan dat je de accu in 36 minuten van 30 tot 80 procent kunt laden. Dit accupakket is – in de Comfort-uitvoering – gekoppeld aan een elektromotor op de vooras. Naar verluidt komen er later ook modellen met vierwielaandrijving.
Deze motor levert een vermogen van 155 kW (zo’n 204 pk) en 310 Nm aan koppel. De nul-naar-honderd-sprint legt de instapper in 7,5 seconden af. Naast de elektromotor(en) voorziet het accupakket een 12,3-inch instrumentarium, verwarmde stoelen, een surround-sound-systeem en een luchtzuiveringssysteem van elektriciteit.
Vol veiligheidsystemen
De Xpeng P5 zit vol ingewikkelde techniek en heeft 12 sensoren, 5 ‘wave radars’, 9 ‘Driving High Perception Camera’s en 4 ‘Driving Surround View Camera’s’. Al deze techniek moet ervoor zorgen dat de inzittenden zo veilig mogelijk op locatie aankomen.
Nederlandse prijs van de Xpeng P5
Hoewel de specificaties nog niet (allemaal) bekend zijn, laat Xpeng de verwachte startprijs van de P5 al wel weten. In Nederland kan je rekenen op een startbedrag van 48 mille. Hiermee ligt de instapbedrag bijna 4.000 euro lager dan de goedkoopste Tesla Model 3 (51.990 euro) en net iets hoger dan van de Polestar 2 (46.900 euro).
Of de Xpeng P5 zich kan meten aan deze twee gevestigde elektrische middenklassers, gaan we in later dit jaar zien. De EV kunnen we waarschijnlijk in het vierde kwartaal van 2022 verwachten. Abonneer je op ons YouTube kanaal en volg ons op social media om op de hoogte te blijven over het laatste nieuws, tests en reportages van de P5.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8