Autovisie
Autovisie Nieuws 2 feb 2018
Leestijd: 1 minuut

Consument geeft recordbedrag uit aan nieuwe auto’s

Nederlanders trokken in 2017 flink de portemonnee voor nieuwe auto’s. De gemiddelde aanschafprijs steeg naar 31.498 euro, wat een record is. Een van de redenen daarvoor zou de toenemende populariteit van compacte SUV’s.

Brussels Motor Show 2017

Volgens de RAI Vereniging gaven vooral particulieren meer geld uit aan een nieuwe auto. In 2007 nog gemiddeld 23.272 euro en afgelopen jaar 29.596 euro, een stijging van 27 procent. Op de zakelijke markt werd juist iets minder uitgegeven: 34.569 euro in 2007 en 33.574 euro in 2017, wat een daling is van net geen 3 procent. De totale omzet op de Nederlandse markt voor nieuwe auto’s lag in het afgelopen jaar op 13 miljard euro.

Compacte SUV’s populair

De populariteit van compacte SUV’s (21 procent van de nieuwverkopen) doet de gemiddelde aanschafprijs stijgen, aldus de RAI Vereniging, maar ook het vertrouwen van de consumenten in de economie en de hogere gemiddelde BPM op nieuwe auto’s. Die laatste steeg in 2017 van 3927 naar 4620 euro.

BPM werkt marktverstorend

Deze ontwikkeling drijft de prijzen van nieuwe auto’s in Nederland omhoog, aldus de RAI Vereniging. Iets dat voorzitter Steven van Eijck “zeer onwenselijk” noemt. Mede door de hogere prijzen werden in 2017 een recordaantal van 209.328 auto’s parallel geïmporteerd. “Een belangrijk deel daarvan vervangt nieuwkoop. De BPM werkt niet alleen marktverstorend, maar remt ook de komst van meer veilige en duurzame auto’s af.”

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.