Dit zijn de meest (on)betrouwbare automerken volgens de Consumentenbond
De meest (on)betrouwbare automerken; elke auto-liefhebber heeft er een eigen mening over. De Consumentenbond doet deze week ook weer eens een uitspraak over die kwestie na een groot onderzoek.
Elk jaar houdt de Consumentenbond een enquête onder automobilisten met een maximaal tien jaar oude auto. Daarbij worden de deelnemers gevraagd of ze in het afgelopen jaar mankementen hebben gehad. Verschillende vormen en gradaties van reparaties worden dan beoordeeld, waarna alle gegevens per merk en type auto worden opgeteld. Van al die data verschijnt dan een lijst met automerken, gerangschikt op de betrouwbaarheid van elke fabrikant. Dit jaar vulden zo’n 8000 autobezitters de enquete in. Dat is minder dan vorig jaar, toen er 10.000 mensen reageerden op de vragenlijst. De Consumentenbond stelt daarom dat het niet over alle merken en type auto’s een uitspraak kan doen.
Aziatische merken
Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: de Aziatische merken doen het weer onveranderd goed in de lijst. Het Japanse Lexus voert de lijst van meest betrouwbare fabrikanten volgens de Consumentenbond aan (cijfer 8,8), gevolgd door Subaru (8,6) en Honda (8,4). Bijzonder is dat er maar liefst negen van de tien meest betrouwbare automerken Aziatisch zijn. Na Honda staan namelijk ook Toyota, Mazda, Suzuki, Mitsubishi, Hyundai en Kia in de Top 10. Mini houdt de Europese trots nog een beetje in stand, met een gedeelde zevende plaats (cijfer 8,0).
De grote Duitse merken, Mercedes-Benz en BMW, vallen net buiten de tien beste merken (7,5 en 7,4). Audi staat nog veel lager op de ladder en deelt de twintigste plek met Opel. Opvallend is ook de positie van Tesla. Het merk debuteert dit jaar in de lijst van de Consumentenbond met een 22e positie. Dat klinkt niet positief, maar het deelt die positie met het grote Volkswagen. Een reden voor de lage score van Tesla is volgens de Consumentenbond de Model S: het stelt dat veel S-rijders problemen hadden met de software van hun auto. De Model 3 is nog niet echt goed vertegenwoordigd in de lijst, maar doet het volgens de organisatie wel veel beter.
Meest (on)betrouwbare automerken
De drie minst betrouwbare automerken zijn volgens de Consumentenbond Citroën, Peugeot en Alfa Romeo. Zij scoren respectievelijk een 6,2, 6,1 en 5,7. Bij de Franse merken gooien vooral oude modellen, als de C4 Picasso en de eerste 208 en 3008 de cijfers flink naar beneden. Nieuwere modellen doen het een stuk beter. De complete lijst ziet er als volgt uit:
(1) Lexus: 8,8
(2) Subaru: 8,6
(3) Honda: 8,4
(4) Toyota/Mazda: 8,3
(6) Suzuki: 8,2
(7) Mini/Mitsubishi: 8,0
(9) Hyundai: 7,7
(10) Kia: 7,6
(11) Mercedes-Benz: 7,5
(12) BMW: 7,4
(13) Dacia: 7,0
(14) Fiat: 6,7
(15) Seat/Ford: 6,6
(17) Volvo/Renault/Nissan: 6,5
(20) Opel/Audi: 6,4
(22) Tesla/Volkswagen/Skoda: 6,3
(25) Citroën: 6,2
(26) Peugeot: 6,1
(27) Alfa Romeo: 5,7
De vraag is natuurlijk hoe representatief deze lijst van de consumentenbond is. Zoals gezegd is-ie gebaseerd op de input van maar 8000 autobezitters en is de kans heel erg groot dat eigenaren van automerken lager op de lijst veel minder vaak problemen met hun vierwieler hebben, maar massaal de lijst niet hebben ingevuld. Daarom geeft deze lijst van de Consumentenbond natuurlijk een ietwat vertekend beeld van de werkelijkheid. De Aziatische overwinning is uiteraard wél significant, maar inmiddels ook niet meer verrassend.
Betrouwbaarheid Lamborghini Urus
Overigens meldt de Consumentenbond ook nog een aantal leuke uitschieters. Zo heeft ook een eigenaar van een Lamborghini Urus zich gemeld voor de enquête, die enkel een storing aan het infotainmentsysteem meldde. Ook vroeg de organisatie dit jaar specifiek naar de ervaringen met het accupakket van een (plug-in)hybride of elektrische auto. Daarover ontving het weinig meldingen bij verschillende merken en lijkt de kans op storingen vooralsnog erg laag.
Ben je benieuwd naar de hele lijst en het dossier van de Consumentenbond? Je leest ‘m via deze link.