‘Corvette Z06 staat dichterbij raceauto dan ooit tevoren’
Chevrolet maakt zich op voor de officiele introductie van de Corvette Z06. Die auto staat dichter bij een race-auto dan ooit tevoren.
Dat laat Tadge Juechter, hoofdingenieur van de Corvette, weten in gesprek met Autovisie. “We hebben nog nooit een auto gebouwd die zo dichtbij onze raceauto staat”, vertelt de Amerikaan. “Het verschil met de reguliere Stingray is ook enorm. Onze klanten vonden het verschil tussen de C7 en C8 op het gebied van besturing heel groot, maar het verschil tussen de normale C8 Stingray en de Z06 is nog groter.”
Corvette Z06 op de Nürburgring
Oliver Gavin, de beroemde en zeer succesvolle coureur van Corvette Racing, beaamt dat. Hij is een van de weinigen die de nieuwe Corvette Z06 al heeft gereden, maar was enorm onder de indruk. “Al op de eerste meters die ik erin reed, vanaf het industrieterrein op de Nürburgring richting het circuit, had ik het gevoel in een échte raceauto te zitten. De Z06 voelt gewoon echt als een circuitauto. Dat is heel bijzonder, want het is óók gewoon een straatauto.”
Het duurt nog even voordat we kunnen ontdekken of de bovenstaande beweringen over de Corvette Z06 waar zijn. De prestaties suggereren het in ieder geval wel. Chevrolet lepelt er namelijk de sterkste ongeblazen achtcilinder in die het ooit heeft gebouwd. De compacte V8 is namelijk goed voor een vermogen van 670 pk, waardoor de C8 in staat is om in 2,6 (!) seconden naar 100 km/h te sprinten. De Z06 maakt bovendien 2000 meer toeren per minuut dan de normale Stingray: hij raakt de begrenzer pas bij 8600 toeren per minuut.
Ook als Convertible
De Z06 heeft niet alleen meer vermogen, maar ook betere remmerij, een aangepaste wielophanging en verbeterde aerodynamica. Hij komt er niet alleen als Coupé, maar ook als Convertible.
Overigens is de allereerste Corvette Z06 al verkocht. Of beter gezegd geveild, want dat is wat Chevrolet traditioneel doet. Het model bracht eerder dit jaar 3,6 miljoen dollar op. Het tweede productiemodel is momenteel in handen van Tadge Juechter, hoofdingenieur van de Corvette.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8