Covermodel Ford Taunus 17M: de badkuip
In een ver verleden – opa Autovisie vertelt – hadden iconische auto’s dikwijls een bijnaam. Eend, Snoek, Kever, Rugzak, voorbeelden te over. Niet zelden wordt het een officieuze, soms zelfs een officiële typeaanduiding. In het geval van de Taunus 17M was er sprake van een treffende associatie met sanitair.
De badkuip
Niet alle bijnamen zijn echter even flatterend. Wat te denken bijvoorbeeld van de term die het autojournaille anno 1960 voorde revolutionair vormgegeven Ford Taunus 17 M (codenaam P3) had bedacht? Jawel, Badewanne, badkuip dus. De gelijkenis is inderdaad treffend… Verplaats je terug in de tijd en zie de P3 in zijn eigen tijdsgewricht. Stel je het stof voor dat het strakke, vooral uit langgerekte ovale vormen bestaande ontwerp doet opwaaien, terwijl het publiek nog maar net gewend is aan de grote staartvinnen en verchroomde ornamenten van zijn voorganger.
Gestroomlijnde body
Ontwerper Uwe Bahnsen (bekend van onder andere de Capri en Sierra) neemt met de Taunus 17M afstand van het barokke Amerikaanse design dat Ford tot dan toe in Europa gebruikt en laat zich inspireren door de nieuwe trend in de VS: een gestroomlijnde body met weinig opsmuk en een afgeronde rechthoekvorm als terugkerend thema. Die zie je terug in het profiel, de grille, ingesneden door koplampen in dezelfde vorm (een primeur, de P3 en Citroën Ami gebruiken als eersten niet-ronde koplampen) en de achterzijde. Ook het dashboard heeft deze vorm.
Stempel gedrukt
Mooi of niet, de designkoers legt Ford geen windeieren; de verkopen verdubbelen zelfs ten opzichte van de vorige Taunus. In tegenstelling tot wat de naam 17M suggereert, zijn diverse motoren leverbaar, in grootte variërend van 1,5 tot 1,8 liter. De vrij compacte carrosserie is vanbinnen behoorlijk ruim en leverbaar als twee- of vierdeurs sedan en als driedeurs ‘Turnier’ met in eerste instantie zeer opvallende achterlichten in de dakrand. Koetswerkbouwer Deutsch heeft enkele zeldzame coupé- en cabriolet-varianten gebouwd. De Taunus P3 heeft stevig zijn stempel op het Europese autodesign van de jaren 60 gedrukt, en daarmee zijn geuzennaam eerlijk verdiend. Want zo’n bijnaam was alleen voorbehouden aan iconische modellen.
Aanbod en prijzen
Bijzondere vormgeving of designklassieker, dat zijn toch twee verschillende zaken. De zoekopdracht ‘Taunus’ in verschillende Nederlandse online automarkten geeft genoeg resultaten, maar geen P3. Over de grens zoeken helpt iets, in Duitsland vinden we enkele restauratiebehoeftige 17M-exemplaren, waaronder een leuke vroege Turnier met de hoge achterlichten. Wel 6900 euro voor meebrengen. De mooiste sedan staat in Genua, voor hetzelfde bedrag. Opteren voor een latere P5 kan ook, daarvan is het aanbod wat groter, maar deze is een stuk minder uitgesproken van vorm.
Specificaties Ford Taunus 17M
bouwjaar 1960
nieuwprijs (1960) fl 7875,– (€ 3574,–)
gemaakt van/tot 1960-1964
topsnelheid 135 km/h
acceler.0-100 20,5 s
gem.verbruik 1 op 11,5
motor vier-in-lijn, 1698 cm3
max.vermogen 60 pk/4250 min-1
max.koppel 129 Nm/2200 min-1
transmissie 3 trap handgesch.,achterwielaandrijving
massage leeg 920 kg