Covermodel: Matra Murena, perfect voor vrouw én vriendin
Perfect om je vrouw én je vriendin in mee te nemen’, is een veelgemaakte grap over de Talbot-Matra Murena. Die slimme drie-naast-elkaar-stoelopstelling is een unique selling point, al had de voorganger Bagheera het ook. In de Murena is de middelste leuning echter neer te klappen, zodat er een brede armleuning ontstaat die jou vast kan klemmen als je eens goed gaat zitten voor het betere gooi- en smijtwerk. Want praktisch of niet, daar is deze kleine held voor gemaakt.
Briljante ingenieurs
De briljante ingenieurs bij Matra hebben minstens zo’n reputatie op het gebied van wendbare lichtgewicht sportwagentjes met kunststof carrosserie als Alpine en Lotus. De instapper van de Matra Murena met 92 pk sterke Simca 1.6 die Autovisie in de test onder handen heeft, is qua prestatieniveau nog vrij bescheiden, de 2.2 met 118 pk heeft al meer in zijn mars. Een stuk serieuzer is de tot 142 pk opgevoerde 2.2 S, hiervan zijn nog geen 500 stuks gebouwd; dat is de versie die je wilt. Er is ooit een 180 pk sterke 16-klepper in ontwikkeling geweest, maar die heeft het productiestadium niet gehaald.
Gestroomlijnde koets
De gestroomlijnde koets (cw 0,32) zorgt voor een verrassend laag brandstof-verbruik. De Murena is in wezen een uitgebreide doorontwikkeling van de Bagheera, die bekend staat om zijn roestgevoeligheid. Het chassis van de Murena is daarom volledig gegalvaniseerd en het plaatwerk bestaat (net als bij de Bagheera) uit polyester, versterkt met glasvezel, wat de Murena vrijwel immuun maakt voor roest. Slechts een enkel wielophangingsdeel wil nog weleens verkruimelen. De complexe achterwielophanging van de Bagheera is versimpeld, voorwielophanging en stuurhuis stammen van Simca. De vijfbak is geleend van de Citroën CX.
Commerciële miskleun
Dit alles klinkt als een uitstekend recept voor een leuke, betaalbare sportwagen en er had nog veel moois uit kunnen voortkomen, maar het bleek een commerciële miskleun. Na drie jaar en ruim 10.000 exemplaren was het alweer gedaan met de Matra Murena. Hij moest plaatsmaken voor de productie van de eveneens door Matra ontwikkelde Renault Espace.
Aanbod en prijzen
De Matra Murena is inmiddels een gewaardeerde klassieker. Dat zien we terug in de prijzen. Je moet goed zoeken en er zijn maar enkele Matra-specialisten. Daar vinden we Murena’s in alle prijsklassen. Een goed rijdende 1.6 met cosmetisch werk kost ongeveer 7000 euro, een 2.2 in topconditie 20.000 euro. Voor een zeldzame, gerestaureerde 2.2 S wordt het dubbele gevraagd. Deze prijzen lijken marktconform met wat er over de grens te koop staat. Originaliteit is waardevast, maar er is veel getuned, met wisselende kwaliteit. Er zijn zelfs Murena’s met een Alfa V6.
Talbot-Matra Murena 1.6
bouwjaar 1981
nieuwprijs (1980) fl. 31.900,– (€ 14.475,–)
gemaakt van/tot 1980-1983
topsnelheid 175 km/h*
acceler. 0-100 10,9 s*
gem. verbruik1 op 13,4 (bij 100 km/h)*
motor vier-in-lijn, 1592 cm3max.
vermogen 92 pk/5600 min-1 max.
koppel 132 Nm/3200 min-1
transmissie 5-traps handgesch., achterwielaandr.
massa leeg 930 kg