Covermodel Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution II: hoge vleugels…
Het is 1990 en de wapenwedloop tussen Mercedes-Benz en BMW is in volle gang. In de arena’s van het Deutsche Tourenwagen Meisterschaft, beter bekend als DTM, wordt de strijd uitgevochten met de aan elkaar gewaagde kemphanen BMW M3 E30 en de Mercedes 190E 2.3-16.
Tekst: Walter van Sloten
Opgefokt
Beide hebben ze een opgefokte 2,3-liter zestienklepper onder de kap, een stevig aangepaste carrosserie en (dezelfde) Getrag dogleg vijf bak. Begin 1983 levert de Benz een gezonde 185 pk, de Beemer volgt in 1986 met 200 pk. In de strijd worden steeds meer steroïden toegediend.
Mercedes vergroot de door Cosworth ontwikkelde motor met 0,2 liter en komt nu tot 204 pk, BMW reageert met een 215 pk sterke Evolution-versie van de M3. Stuttgart antwoordt daarop met de 190E Evolution, met een bredere bodykit en instelbaar onderstel. Op de snel daarna geïntroduceerde Evolution II met zijn 17-inch wielen, uitgebouwde wielkasten en woeste achterspoiler, waar volgens de Autovisie-redactie destijds ‘een Ferrari F40 jaloers op zou zijn’ reageert BMW met de M3 Sport Evolution, nu ook met 2,5-liter motor.
Verschillende aerodynamica wetten
Hoge vleugels vangen weinig wind… De bewering van Mercedes dat de verstelbare vleugel van deze 190E naast flinke downforce ook voor een lagere luchtweerstand zorgt, heeft volgens de overlevering BMW’s ontwikkelingsbaas Wolfgang Reitzle de uitspraak ontlokt ‘dat de aerodynamicawetten in Stuttgart en München blijkbaar verschillen. Als die achtervleugel werkt, moeten wij onze wind-tunnel opnieuw ontwerpen.’ Een leuke anekdote, maar de Evolution II is mede dankzij die spoilers en de ontelbare overwinningen op zijn conto – in 1992 won hij 16 van de 24 DTM races – maar mooi uitgegroeid tot een van de meest iconische homologatiespecials ooit.
Zeldzaam
Dat komt ook door zijn zeldzaamheid: er zijn maar 502 exemplaren van deze 190E gebouwd, allemaal zwart, behalve de laatste twee, die in het zilver zijn afgeleverd. Al in 1991 eindigde de productie. Overigens is de M3 minstens zo’n icoon geworden, maar heeft BMW naar verluidt uiteindelijk wel zijn windtunnel herzien… Het interieur is in tegenstelling tot het exterieur nagenoeg onveranderd gebleven. De extra klokjes heeft de gewone 2.5-16 ook, het oplagenummer is op de versnellingspook te vinden.
Aanbod en prijzen
Je zou verwachten dat een 190E Evolution II met een dergelijk laag productieaantal een speld in een hooiberg is, maar een kleine online zoektocht leert al dat in Nederland nummer 210, 344 en 365 uit de reeks voor respectievelijk 165, 265 en 345 mille te koop staan. Zeker geen koopjes, de prijzen zijn inmiddels flink door beleggers opgedreven. Jammer, want de Evo II hoort niet in een garage, het is juist een feest om ermee te rijden. Over de grens kijken loont niet echt; hier bewegen de prijzen zich in hetzelfde spectrum, hooguit maakt het de keus wat groter.
Specificaties Mercedes-Benz 190E 2.5-16 EVO2
bouwjaar 1990
nieuwprijs fl. 198.550,– (€ 90.098,–)
gemaakt van/tot 1990-1991
topsnelheid 250 km/h
acceler. 0-100 7,1 s
gem. verbruikca. 1 op 8
motor vier-in-lijn, 2463 cm3
max. vermogen 235 pk/7200 min-1
max. koppel 245 Nm/5500 min-1
transmissie 5-traps handgesch., achterwielaandr.
massa leeg 1420 kg
Fabrieksgegevens