Deze cruciale stap vergeet jij bij het omdoen van je gordel
De driepuntsgordel werd eind jaren ’50 door Volvo geïntroduceerd en heeft sindsdien vele levens gered. Sommige mensen doen hun gordel wel om, maar vergeten daarbij één cruciale stap, waardoor zij nog altijd risico lopen op verwondingen.
Nadat Volvo de driepuntsgordel introduceerde, heeft het nog zestien jaar geduurd voordat het dragen ervan verplicht werd in Nederland. Voor passagiers op de achterbank geldt die verplichting zelfs pas sinds 1992. Geschat wordt dat de veiligheidsriem de kans op een dodelijk ongeval verkleint met 30 tot 40 procent. Toch doen velen hun gordel nog verkeerd om.
Juiste manier van gordel omdoen
We hebben het dan niet over mensen die de gordel achter hun rug doen of onder hun oksel klemmen. Het moge inmiddels duidelijk zijn dat dit niet de juiste manier is om je gordel te dragen. Ook al doe je de gordel wel netjes over je schouder, is het meer dan een kwestie van vastklikken en gaan. Er is een cruciale stap die vaak wordt overgeslagen bij het omdoen van een gordel: het aantrekken.
De ‘lekkere geur’ van een nieuwe auto blijkt mogelijk kankerverwekkend
Klik je een driepuntsgordel vast, zorg er dan altijd voor dat je hem nog even straktrekt. Zo komt de riem dicht op je bekken te liggen en is er minder speling in de gordel op het onfortuinlijke moment dat je hem nodig hebt. Op deze manier blijf je goed op je plaats tijdens een ongeval. Erg belangrijk, want de meeste veiligheidssystemen, zoals airbags, werken alleen goed als jij bij een crash in je stoel blijft zitten.
Sommige moderne auto’s zijn vergevingsgezind. Vergeet jij je gordel strak te trekken, dan doet de auto dat voor jou wanneer je flink op de rem trapt. Daarnaast zijn er gordelspanners, die veiligheidsriemen tijdens een aanrijding straktrekken. Deze worden geactiveerd om het moment dat ook de airbagsensor wordt getriggerd wordt. Help deze systemen een handje en trek voortaan je gordel zelf alvast strak.