Cultuurshock: middenmotor voor Porsche 911 RSR
Een Porsche 911 zonder motor in de staart? Jazeker, de nieuwe Porsche 911 RSR heeft z’n krachtbron in het midden. In het belang van technische vooruitgang.
Porsche 911 RSR
Wie de autosportwereld nauwlettend volgt, had de geruchten misschien al meegekregen: Porsche zou werken aan een raceversie van de 911 die de motor niet achter, maar vóór de achteras heeft. Dat heeft het Duitse sportieve merk nu officieel bevestigd met de Porsche 911 RSR.
Door te kiezen voor een middenmotor in deze volledig nieuw ontwikkelde raceauto, heeft Porsche op andere fronten ook kunnen innoveren. Zo is er een forse diffuser aan de achterkant van de vloer geplaatst, die samen met een van de 919 Hybrid (winnaar van de 24 Uur van Le Mans in 2015 en 2016) afgeleide achtervleugel voor extra downforce en efficiëntie zorgt.
Atmosferisch
Ook opvallend: de 4.0 zescilinder-boxermotor is atmosferisch, terwijl de huidige generatie productie-911 juist vooral met turbomotoren wordt uitgerust. Het vermogen ligt op maximaal 510 pk, afhankelijk van de restrictor – die verplicht is om de competitie met onder meer de geblazen V6 van Ford (in de GT) binnen de LM-GTE-klasse gelijk te houden.
Le Mans
De bolide maakt zijn debuut tijdens de 24 Uur van Daytona in januari 2017. Vervolgens staan er nog achttien wedstrijden op de autosportkalender, waaronder natuurlijk de 24 Uur van Le Mans.
Het is overigens niet voor het eerst dat Porsche het concept van een 911 met middenmotor toepast op de autosportactiviteiten. In 1998 werd de befaamde langeafstandsrace in Frankrijk immers gewonnen door de Porsche 911 GT1 – eveneens (in oorsprong) gebaseerd op een normale 911, maar ook met de krachtbron voor de achteras van de auto.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce