Cupra Formentor, de eerste échte Cupra
Daar is-ie dan, de Cupra Formentor. De eerste Cupra die géén getunede versie van een Seat is, maar een opzichzelfstaand Cupra-model. Toch zien we nog steeds de connectie met Seat duidelijk terug.
In 2018 werd Cupra een eigen merk, toch bracht het toen nog wel de Leon Cupra uit die de Seat-badge droeg. Op het bestaande Seat-design van de Ateca werden wel Cupra-badges geplakt. Nu heeft het merk dan ook zijn eigen model, de Cupra Formentor.
Design
Hoe zit dat er dan uit, zo’n nieuwe en eigen Cupra? Hoewel de lijnen van een nieuwe Leon wel terug te vinden zijn, gaat het hier wel degelijk een heel nieuw design. De Formentor heeft koperen accenten in natuurlijk het logo, maar ook de wielen en remklauwen zijn in het brons uitgevoerd. De Cupra heeft een strakke neus met grote luchthappers onder de spitse koplampen. Aan de achterkant vinden we maar liefst vier uitlaatpijpen in een diffusor. De doorlopende achterlichten en spoiler maken van de Cupra Formentor een sportief geheel.
Interieur
De koperen accenten zetten zich ook aan de binnenkant van de Fermentor door. Hoewel het interieur in grote lijnen veel weg heeft van de nieuwe Leon zijn het logo op het stuur, de stiksels en de ventilatieroostertjes voorzien van ‘de Cupra kleur’. Net als in de hatchback is de cockpit van zo min mogelijk knoppen voorzien. Althans, niet overal.
Want het stuur van de Cupra Formentor verhult zijn sportieve karakter. Met twee knoppen onder de spaken van het stuur, waarmee je kan starten en van rijmodus kan wisselen, laat Cupra de bestuurder continu zien dat je niet in zomaar een auto rijdt. Verder heeft de Formentor standaard kuipstoelen, die bekleed zijn met leer en koolstofvezel.
Motor
Maar hoe sportief is sportief? De snelste versie die in Nederland wordt geleverd, is een 310 pk sterke TSI-motor. Deze monteert Cupra in de Formentor VZ (wat staat voor Veloz, Spaans voor ‘snelheid’). Daardoor sprint-ie in 4,9 seconden naar 100 km/h en is de topsnelheid begrensd op 250 km/h. Ook verschijnen er twee plug-in hybride-versies van de Formentor, met 204 en 245 pk. Dit systeemvermogen wordt geleverd door een elektromotor die wordt gekoppeld aan de bekende 1,5-liter TSI. Op de plug-in-varianten moeten we echter nog even wachten, deze komen pas in 2021 op de markt.
Vermoedelijk verschijnt er later een nog sterkere Formentor op de markt. Die heeft mogelijk de 2,5-liter vijfcilinder turbomotor van Audi onder de kap, die we kennen uit de RS Q3. Daar is-ie goed voor 400 pk. Voor ongeveer 63 mille koop je een Cupra Formentor VZ met 310 pk. De prijzen voor de hybride-versies liggen tussen de 40 en 45 mille.
Review Cupra Formentor
Ben je benieuwd naar ons oordeel over de Cupra Formentor? We hebben al mogen plaatsnemen achter het stuur van de Spaanse krachtpatser. Binnenkort lees je in Autovisie Magazine een uitgebreid verslag!
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten