Cupra Formentor VZ5 krijgt wél de vijfcilinder van Audi
Cupra stelt een nieuwe topversie van haar allereerste eigen model voor. Het gaat om de Formentor VZ5, die wél de vijfcilinder van Audi krijgt.
We schrijven ‘wél’, omdat er ook een partij binnen de Volkswagen Groep is die de krachtbron ook graag had willen gebruiken, maar ‘m niet kreeg. Het gaat om Volkswagen, dat de nieuwe Golf R ook graag de 2,5-liter TFSI-krachtbron had willen geven. Dat feest ging niet door. Audi wilde namelijk geen concurrent van de Audi RS3 van dezelfde motor voorzien.
Audi RS3
Waarom krijgt de Cupra Formentor ‘m dan wel? Onder andere omdat de VZ5 in gelimiteerde oplage verschijnt. De Spanjaarden bouwen 7000 exemplaren van de krachtige SUV, die daarmee ook in een ander veld opereert dan de aankomende RS3. Bovendien is die RS3 van Audi nog niet voorgesteld en dus ook nog een tijd niet in productie. Maar daarom is er juist een overcapaciteit in de faciliteiten van Audi, waar de 2,5-liter vijfcilinder al wél van de band rolt. Totdat de TFSI-motor in de nieuwe RS3 verschijnt, mag de Cupra gebruikmaken van de karakteristieke vijfpitter.
Wat betekent dat voor de Formentor? Zoals we van de recente RS Q3 kennen, is die 2,5-liter TFSI goed voor 400 pk. Deze Formentor VZ5 moet het doen met 390 pk en 480 Nm, die via de bekende zeventraps DSG naar alle vier wielen worden gestuurd. Daardoor tikt-ie binnen 4,2 tellen 100 km/h aan. De topsnelheid van de Cupra Formentor VZ5 bedraagt 250 km/h.
De Cupra Formentor VZ5 staat standaard op 20-inch lichtmetaal en krijgt remklauwen van Akebono. Het front van de VZ5 is ook hertekend ten opzichte van de reguliere Formentor. Op de achterzijde vinden we een grotere diffuser met dubbele uitlaateindstukken. Voor deze VZ5 klopt Cupra ook de wielkasten verder uit en is de spoorbreedte vergroot. Een met 10 millimeter verlaagd sportonderstel, dikkere stabilisatoren en adaptieve dempers moeten van deze VZ5 dé ultieme Formentor maken.
Gelimiteerde oplage voor Formentor VZ5
Cupra zegt overigens maar 7000 exemplaren te bouwen omdat de Formentor VZ5 ‘aantrekkelijk moet blijven’. “Het mag niet te makkelijk zijn om de Formentor VZ5 te kopen”, zei Wayne Grifftihs, CEO van Cupra tijdens een persconferentie waar Autovisie bij aanwezig was. “We willen meer vraag dan aanbod creëren voor dit model.” Meer specificaties en aanvullende informatie voor de Nederlandse markt worden in een later stadium bekendgemaakt.