‘Cybertruck-killer’ Lordstown moet vrezen voor toekomst
De start-up Lordstown Motors lijkt al voordat de eerste ‘Cybertruck-killer’ van de rolband rolt opgedoekt te worden. De CEO van Lordstown is namelijk, net als de financieel directeur, opgestapt en de aandelen van het bedrijf kelderen enorm. Het komt op een slecht moment voor Lordstown, dat onderwerp van internationaal onderzoek is vanwege misleiding van investeerders.
In 2019 kondigde Lordstown Motors als nieuwe start-up, dat de voormalige Lordstown-fabriek van General Motors kocht, aan de Tesla Cybertruck te kunnen verslaan. Het idee zou zijn om daar de Endurance te maken, een volledig elektrische pick-up die eerder op de markt moest komen dan de Tesla Cybertruck en de Rivian R1T.
Vorig jaar liet het dan eindelijk een echt model zien na enkel wat schetsen vrijgegeven te hebben. Het bedrijf had beoogd om vorig jaar al de productie gestart te hebben, maar zover is het nog niet gekomen.
Donkere wolken boven Lordstown
Nu hangen de donkere wolken al boven Lordstown voor de eerste productiemodellen van de band rollen. CEO Steve Burns en financieel directeur Julio Rodriguez hebben hun taken namelijk neergelegd. Zij vertrekken per direct bij de startup, meldt het bedrijf zelf. Becky Roof neemt de taken van Rodriguez per direct over als interim-financieel directeur.
Die aankondiging komt op een slecht moment voor Lordstown. Zij maakten namelijk zelf onlangs nog bekend te vrezen voor hun bestaan. Lordstown waarschuwde dat zij misschien niet genoeg geld zullen hebben om volgend jaar nog in bedrijf te blijven. Daardoor zou de productie van de Endurance, die gepland stond voor september, niet van start kunnen gaan.
Koers keldert na aankondiging
Dat soort zaken naar buiten brengen is natuurlijk niet goed voor het vertrouwen in je bedrijf. Dat merkten ze goed op de markt. Hun koers daalde enorm en staat nu op 9,38 dollar per aandeel. Dat was dinsdag 8 juni nog 15,50 dollar per aandeel.
Het is niet het eerste probleem waar Lordstown mee te maken heeft. De start-up is namelijk onderwerp van internationaal onderzoek. Ze zouden hun investeerders voorgelogen hebben door de cijfers van reserveringen voor de Endurance hoger aan te duiden dan ze daadwerkelijk lagen. Ook zou de tijdlijn voor de productie van de elektrische pick-up te optimistisch zijn geweest en kon het nog jaren duren voordat er een op de markt zou komen. Dat kwam allemaal boven door Hindenburg Research, een investeringsonderzoeksbureau. Een van de andere beweringen die Hindenburg deed, was dat de eerste testrit op de openbare weg binnen tien minuten in een autobrand eindigde. Het aandeel daalde aanzienlijk na dat onderzoek.
Cybertruck-killer
De Amerikanen van Lordstown hoopten de eerste volledig elektrische pick-up op de markt te hebben. Uiteindelijk is het doel om een truck met vier elektromotoren (achter elk wiel één) en een actieradius van ongeveer 400 kilometer van de te laten band rollen. De technologie hiervoor komt bij Workhorse, een maker van elektrische bedrijfsvoertuigen, vandaan.
Lordstown denkt dat ze de Endurance voor $52.500 aan de man kunnen brengen. Dat maakt hem iets duurder dan de Tesla Cybertruck, maar flink goedkoper dan de Rivian R1T die bij $69.000 begint. De truck zou vooral bedoeld zijn voor professioneel gebruik en ook als zodoende afgewerkt worden. Dat wil zeggen dat hij vooral praktisch zou worden. Daarom beloofde de fabrikant ook een grote ‘frunk’, zodat je je kwetsbare spullen niet in de laadbak hoeft te vervoeren. Of ‘t allemaal gaat gebeuren, is dus nog maar sterk de vraag.