Remco Slump
Remco Slump Nieuws 31 jul 2024
Leestijd: 2 minuten

Waarom je bij de Audi A6 E-Tron niet moet bumperkleven.

De nieuwe Audi A6 E-Tron – die bumperklevers afschrikt – is vanaf september te bestellen. Wat gebeurt er dan met de huidige A6? Die blijft nog een tijd op de markt, aangezien van de A6 E-Tron geen versie met verbrandingsmotor komt.

Het exterieur van de A6 E-Tron wijkt op het eerste gezicht nauwelijks af van dat van de studiemodellen uit respectievelijk 2021 en 2022, de A6 E-Tron Concept en de A6 Avant E-Tron Concept. Dat betekent dat de grote E-segmenter een elegante en ingetogen auto is geworden.

Audi A6 E-Tron geen sedan meer

Daarbij is de ‘sedanversie’ van de A6 E-Tron geen sedan meer. Hij heeft een coupé-achtige daklijn en een grote vijfde deur. In de naamgeving is Audi inconsequent, want de A6 gaat door het leven als Sportback, terwijl we de opvolger van de A4 – eveneens een liftback – A5 Sedan moeten noemen.

Krachtige S6 E-Tron met 551 pk

Vooralsnog zijn er twee varianten van de A6 E-Tron. Allebei hebben ze een 100 kWh-batterij onder het inzittendencompartiment. De A6 Sportback E-Tron is achterwielaangedreven, 367 pk sterk en gaat in 5,4 seconden naar 100 km/h. Relevanter is zijn actieradius, die op maar liefst 750 kilometer ligt.

Dan is er de S6 E-Tron, met standaard vierwielaandrijving. Onder normale omstandigheden levert hij 503 pk, maar wie de launch-controlfunctie inschakelt, krijgt de beschikking over 551 pk. Daarmee sprint de S6 Sportback E-Tron in 3,9 seconden naar 100 km/h en haalt-ie een topsnelheid van 240 km/h.

Snelladen met maximaal 270 kW

Audi heeft al laten weten dat er meer versies van de A6 E-Tron komen. Allemaal hebben ze een 800 Volt-boordnet, wat relatief hoge laadsnelheden mogelijk maakt. De A6 E-Tron zet echter geen stappen ten opzichte van de E-Tron GT en blijft op een snelheid van maximaal 270 kW hangen.

Om dat in concrete cijfers uit te drukken: de batterij van de A6 E-Tron is aan de juiste snellader in 21 minuten van 10 tot 80 procent op te laden. AC-laden kan de auto met 11 kW. Later komt er een 22 kW-mogelijkheid.

Interessant is het zogenoemde bankladen. Als het 800 Volt-systeem van de Audi aan een 400 Volt-lader wordt gehangen, splitst de batterij zich in tweeën. Beide delen worden dan tegelijkertijd met maximaal 135 kW opgeladen (de helft van 270 kW).

Audi A6 E-Tron met drie displays

Door naar het interieur, met een 11,9-inch digitale cockpit en een 14,5-inch infotainmentdisplay, die zijn samengebracht in een gebogen ‘skateboard’. Optioneel is een 10,9-inch touchscreen voor de passagier, die daarop onder meer series kan kijken en games kan spelen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.