Waarom je bij de Audi A6 E-Tron niet moet bumperkleven
De nieuwe Audi A6 E-Tron – die bumperklevers afschrikt – is vanaf september te bestellen. Wat gebeurt er dan met de huidige A6? Die blijft nog een tijd op de markt, aangezien van de A6 E-Tron geen versie met verbrandingsmotor komt.
Het exterieur van de A6 E-Tron wijkt op het eerste gezicht nauwelijks af van dat van de studiemodellen uit respectievelijk 2021 en 2022, de A6 E-Tron Concept en de A6 Avant E-Tron Concept. Dat betekent dat de grote E-segmenter een elegante en ingetogen auto is geworden.
Audi A6 E-Tron geen sedan meer
Daarbij is de ‘sedanversie’ van de A6 E-Tron geen sedan meer. Hij heeft een coupé-achtige daklijn en een grote vijfde deur. In de naamgeving is Audi inconsequent, want de A6 gaat door het leven als Sportback, terwijl we de opvolger van de A4 – eveneens een liftback – A5 Sedan moeten noemen.
Krachtige S6 E-Tron met 551 pk
Vooralsnog zijn er twee varianten van de A6 E-Tron. Allebei hebben ze een 100 kWh-batterij onder het inzittendencompartiment. De A6 Sportback E-Tron is achterwielaangedreven, 367 pk sterk en gaat in 5,4 seconden naar 100 km/h. Relevanter is zijn actieradius, die op maar liefst 750 kilometer ligt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FA243142_large.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FA243561_large.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FA243201_large.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FA243142_large.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FA243561_large.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FA243201_large.jpg)
Dan is er de S6 E-Tron, met standaard vierwielaandrijving. Onder normale omstandigheden levert hij 503 pk, maar wie de launch-controlfunctie inschakelt, krijgt de beschikking over 551 pk. Daarmee sprint de S6 Sportback E-Tron in 3,9 seconden naar 100 km/h en haalt-ie een topsnelheid van 240 km/h.
Snelladen met maximaal 270 kW
Audi heeft al laten weten dat er meer versies van de A6 E-Tron komen. Allemaal hebben ze een 800 Volt-boordnet, wat relatief hoge laadsnelheden mogelijk maakt. De A6 E-Tron zet echter geen stappen ten opzichte van de E-Tron GT en blijft op een snelheid van maximaal 270 kW hangen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FA243203_large.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FA243264_large.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FA243560_large.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FA243203_large.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FA243264_large.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FA243560_large.jpg)
Om dat in concrete cijfers uit te drukken: de batterij van de A6 E-Tron is aan de juiste snellader in 21 minuten van 10 tot 80 procent op te laden. AC-laden kan de auto met 11 kW. Later komt er een 22 kW-mogelijkheid.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FA243214_large.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FA243143_large.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FA243570_large.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FA243214_large.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FA243143_large.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FA243570_large.jpg)
Interessant is het zogenoemde bankladen. Als het 800 Volt-systeem van de Audi aan een 400 Volt-lader wordt gehangen, splitst de batterij zich in tweeën. Beide delen worden dan tegelijkertijd met maximaal 135 kW opgeladen (de helft van 270 kW).
Audi A6 E-Tron met drie displays
Door naar het interieur, met een 11,9-inch digitale cockpit en een 14,5-inch infotainmentdisplay, die zijn samengebracht in een gebogen ‘skateboard’. Optioneel is een 10,9-inch touchscreen voor de passagier, die daarop onder meer series kan kijken en games kan spelen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Youngtimer-cabrio nu te koop als goedkope lente-occasion
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Audi A6 e-tron
-
Audi steekt draak met Mercedes in gevatte Facebook-discussie
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
Deze grote premium-SUV’s met V8 zijn als occasion best betaalbaar
-
Grote Duitse station nu voor minder dan 10.000 euro als occasion
-
Koop deze betaalbare klassieker! Dan heb je een halve Audi Quattro
-
Goedkoopste Audi samenstellen: dit kost het in Nederland
-
Deze vijf powersedans zijn als occasion relatief betaalbaar
-
Deze grote, zakelijke occasion heb je al voor 10.000 euro
-
Waarom je niet om de A4 hoeft te treuren
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem