Daar is de Hyundai i20 N… bijna dan
Het hoge woord is er uit. Hyundai komt met een i20 N. De Zuid-Koreaanse autobouwer is momenteel druk bezig met de testsessies van de hot hatch.
De vijfdeurs koets is nog grotendeels bedekt met camouflagemateriaal, maar bekend is dat de i20 N in ieder geval een afwijkend front met andere bumpers, een aangepaste bumperpartij achter met groter uitlaateindstuk, grotere wielen en een achterspoiler krijgt.
Eerdere aankondiging gepland
Hyundai wilde de hot hatch afgelopen maart al aankondigen. Aan de vooravond van de Autosalon van Genève zou een video verschijnen, waarin de i20 N op slinkse wijze was verwerkt. Veel van het model zou Hyundai niet laten zien, want de i20 N mocht natuurlijk niet alle aandacht opeisen. Op de Geneefse beursvloer zou de focus komen te liggen op het studiemodel Prophecy, waarvan komend jaar de productieversie verschijnt, en de kakelverse i20 in de normale uitvoeringen. De Autosalon van Genève werd echter op het laatste moment afgeblazen en Hyundai besloot om de onthulling van de i20 uit testellen. Zodoende werd de i20 N evenmin aangekondigd.
N-familie
Voor de Nederlandse markt wordt de i20 N het derde type, maar elders in de wereld bestaat naast de bekende i30 N en i30 N Fastback ook een Veloster N. Met de i20 N betreedt Hyundai het domein van onder andere de Ford Fiesta ST. Anders dan die Europese concurrent komt de Koreaan er alleen als vijfdeurs hatchback. Hij krijgt logischerwijze een specifieke aankleding. De koets hangt lager boven het asfalt, onder de grote grille prijkt een frontspoiler, de achtervleugel is een fractie groter en hij rolt op grotere wielen. Het is exterieure opsmuk die je als i20 N-Line zou kunnen vertalen.
Motor Hyundai i20 N
Echt onderscheidend van de reguliere broers is de krachtbron. De vraag is welke krachtcentrale dat wordt, want de fabrikant houdt de kaken stijf op elkaar. Er zijn twee opties. Of de techneuten pakken het 2,0-liter turboblok van de i30 N en beperken het vermogen, of de ingenieurs nemen het 1,6-liter turbo-motorblok uit de Kia Ceed. Het vermogen zou boven de 200 pk komen te liggen. Voor elektrificatie is het nog te vroeg. De verwachte publieksonthulling staat gepland voor komende herfst, de verkoop gaat begin 2021 van start. Overigens werken de heren naast de i20 N aan nog meer N-modellen. Van de Kona verschijnt eveneens een snelle versie, terwijl er als zelfstandig model nog een halo-car in ontwikkeling is. Voor laatstgenoemd type werkt Hyundai samen met het Kroatische Rimac, waarin de Koreanen een aandeel hebben. Een i10 N is uitgesloten, maar er komt binnenkort wel een i10 N-Line met 100 pk sterke driecilinder.
Significant anders
Met een toegenomen breedte en lagere hoogte bijeen gelijk gebleven lengte biedt de reguliere i20 een goede basis voor een N-uitmonstering. De nieuwste generatie i20 heeft een andere stijl dan zijn voorganger. Waar de designafdeling bij de nog verse i10 koos voor een evolutie van het vorige ontwerp, kiezen de ontwerpers bij de i20 voor een radicaal anders vormgegeven lijnvoering. De daklijn ligt maar liefst 2,4 cm lager. In de breedte groeide de vijfdeurs hatchback juist drie centimeter en in de lengte één centimeter. Zowel aan de buiten-als aan de binnenzijde kent de auto een nieuwe uitstraling. Er is niets wat er daadwerkelijk uitspringt. De grille is de grootste ooit op een i20. Het zogeheten Cascade-ontwerp reikt over bijna de volle breedte, al is het rooster niet geheel open. Aan de zijkant valt de positie van de tankklep op. Gesitueerd in de linkerflank sluiten de naden aan bij die van de achterlichtunits, die over de zijkant van de koets lopen. Het achteraanzicht is compleet nieuw. Zo anders als de buitenzijde is, is het interieur. Hij heeft twee 10,25-inch schermen, maar opvallender zijn de horizontale banen die de ventilatieroosters met elkaar verbinden.
Rij-assistenten
Hyundai tilt de i20 naar een fors hoger niveau door bijvoorbeeld adaptieve cruise controle, rear-cross assist, een automatisch remsysteem en een voorziening die de bestuurder waarschuwt als hij niet reageert op het wegrijden van een voorligger bijvoorbeeld bij een stoplicht. Op motorisch vlak komt de reguliere i20 tot 120 pk, komend uit een 1.0 Turbo die ook met 84 en 100 pk leverbaar wordt. De sterkste motorblokken hebben een 48V-boordsysteem. De i20 komt deze zomer op de markt. De productie heeft in het Turkse Izmit plaats.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce