Dacia kondigt volledig nieuw model aan: dit is wanneer-ie komt
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F01%2FR-DAM_1160398.jpg)
Dik twee jaar geleden maakte Dacia ons lekker met een nieuwe, stoere SUV. Inmiddels weten we wanneer-ie komt, maar we moeten nog wel even wachten.
Vandaag geeft Dacia meer informatie over de toekomst in diens productiefaciliteiten én de komst van diens nieuwe model. Het gaat om een auto in het C-segment, een segment dat Dacia al langer wil betreden. Dat deed het onlangs met de Jogger, maar daar komt dus een SUV bij.
Langer dan de Duster
Het gaat om de productieversie van de Dacia Bigster. Die auto lieten de Roemenen al in 2021 zien en vandaag meldt de fabrikant dat het de auto in 2025 gaat produceren. De Bigster is een 4,6 meter lange SUV die op de CMF-B-bodemsectie staat. Daarmee is-ie zo’n 30 centimeter langer dan de Duster. De Bigster is er straks met verschillende aandrijflijnen, waaronder een hybride, en als vierwielaandrijver.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F01%2FR-DAM_1160038.jpg)
Overigens noemen wij hem nu Bigster, maar de kans is groot dat het uiteindelijke model niet zo heet. Dacia liet in 2021 al doorschemeren dat het zocht naar een andere naam voor de nieuwe SUV. Mogelijk kiest het voor een naam die een connectie heeft met de natuur en vrijheid. Welke dat is geworden, is echter nog niet duidelijk. Misschien is het nog op zoek. Het heeft immers nog even de tijd.
Van Roemenië naar Marokko
De Dacia Bigster zal straks geproduceerd worden in thuisland Roemenië. Daar rolt nu ook de Jogger van de band, maar de autobouwer zal dat model straks ook in diens Marokkaanse fabriek in Tanger assembleren. Daar ziet ook de populaire Sandero (en de technische broer van die Jogger) het levenslicht. De gedeeltelijke verplaatsing van de Jogger-productie moet ruimte maken voor de ‘Bigster’. De productie van de Duster, Logan en Sandero Stepway vindt altijd nog in Roemenië plaats.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had