Sjoerd van Bilsen
Sjoerd van Bilsen Nieuws 10 sep 2021
Leestijd: 2 minuten

Dacia blijft gedateerd logo op auto’s plakken

Het was tijdens het grootschalige evenement van de Renault Group begin dit jaar dat Dacia tijdens de presentatie over zijn toekomstplannen onder andere een nieuw merkwapen introduceerde. Maar dat nieuwe logo is voorlopig toekomst voor de auto’s van het automerk. De fabrikant durft het niet aan om het nu al door te voeren.

Opnieuw dé budgetauto? – Dacia Sandero (2021) – Review

Dacia’s logo gaat namelijk compleet op de schop. Het huidige embleem bestaat uit een – zeg maar – chromen bieropener, waarin blauw de merknaam ‘DACIA’ staat vermeld. Het is een logo dat al enkele decennia wordt gevoerd en zodanig ingeburgerd is, dat het direct herkenbaar is. Nu vindt het management van Dacia en de Renault Group dat het tijd is om van embleem te wisselen. Er is echter gekozen voor een radicaal anders vormgegeven merkwapen. In niets lijkt het nieuwe logo op het oude, zoals op de foto zichtbaar is. Er is geen sprake van evolutie, maar van revolutie.

DC-embleem

En juist omdat het een revolutionair ander logo is, is de fabrikant voorzichtig met de introductie van het merkwapen. Het management wil dat de consument er eerst aan went, voordat het op de verschillende modellen wordt geïntroduceerd. De eerste stap is om het DC-embleem in alle communicatie-uitingen te gebruiken. Vervolgens krijgen begin 2022 alle dealers het nieuwe merkwapen op de gevel. Als de verkooppunten zijn overgeschakeld, krijgen ook de auto’s het nieuwe merkwapen. We leven dan in de tweede helft van 2022. De fabrikant kiest ervoor om op een vast tijdsstip over te schakelen van het oude naar het nieuwe logo.

In één keer

Bovendien krijgen alle types het embleem tegelijkertijd, dus de Sandero, Jogger en Spring zonder dat dat gepaard gaat met een modelintroductie of facelift. De fabrikant geeft aan Autovisie als reden op dat de consument dat uniformiteit in de showroom ziet. Oké, afgezien van overjarige voorraadauto’s dus. Maar dat is een overlap van enkele maanden, terwijl bij het wachten op een nieuw model of gefacelifte versie er van enkele jaren sprake is. Het nieuwe embleem verschijnt onder andere op de grille en het stuurwiel van de modellen. De nu te gepresenteerde Jogger komt er dus in de eerste maanden na de marktintroductie met het oude logo. Pas na enkele maanden productie plakt Dacia het herziene logo erop.

Logo Dacia

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.