Dit wordt de eerste Dacia met een hybride aandrijflijn
Voor de Sandero vindt Dacia de ontwikkelingskosten van een hybrideversie nog te hoog, maar voor de fonkelnieuwe Jogger niet. Het wordt de eerste met een hybride aandrijflijn.
Dacia bouwt de Jogger, een naam die lifestyle klinkt, op dezelfde bodemplaat als de Sandero, maar voorziet dat CMF-B platform van een afwijkende achtersectie. Dat is niet alleen vanwege het aantal zitplaatsen, maar ook vanwege de optionele hybride-aandrijflijn met 140 pk sterke 1.6-motor, elektro-ondersteuning en een 1,2 kWh-batterij geheel achterin. Het accupakket gaat niet ten koste van de derde zitrij, want Dacia monteert de batterij onder de vloer. Het is overigens dezelfde ruimte als waar de lpg-tank van de Bi-fuel ligt. De Hybrid komt pas in 2023, een jaar na de 1.0-driecilinder op benzine en lpg.
Dacia’s nieuwste
De Jogger is Dacia’s nieuwste model. Hij vervangt de Lodgy en Dokker en komt begin 2022. Met een lengte van 4,55 meter is het de langste Dacia tot nu toe. Hij biedt plaats aan maximaal zeven personen, verdeeld over drie zitrijen. De twee losse stoelen in de bagageruimte zijn optioneel. Je kunt ze individueel omklappen en uitnemen, waardoor het laadvolume van 160 tot 708 liter groeit.
In de tweezits configuratie is de laadruimte 1819 liter groot. De drie zitrijen lopen trapsgewijs op, als in een theater. Dat wil niet zeggen dat geheel achterin geen volwassenen kunnen zitten. Je zit er als normaal persoon goed, want de daklijn is redelijk hoog. De ontwerpers zorgen ervoor dat je ook goed naar buiten kunt kijken; de achterste ruiten zijn hoger dan in het voorportier.
Modulaire dakrails
Het ontwerp van de Jogger ligt in lijn met dat van de Sandero Stepway. Hij oogt wat stoerder door de kunststoffen opsmuk en kent net als de hatchback een Y-signatuur in de lampen. De achterzijde kenmerkt zich door een brede, verticale achterklep dankzij staande lichtclusters in Volvo XC90-stijl. Bovenop zijn modulaire dakrails gemonteerd, met geïntegreerde, draaibare dwarsliggers. De Jogger neemt ze van de Sandero Stepway over, net als het dashboard. In de Jogger is optioneel een digitaal 8-inch scherm centraal op het dashboard te bestellen. Voor de basisversies ben je aangewezen op een smartphone-houder. De nieuweling beschikt uiteraard over de vereiste ADAS-systemen, nog een reden waarom de keuze op het CMF-platform moest vallen.