Dacia Sandero 2020 rijdt in Amsterdam!
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F07%2FIMG_8855.jpg)
De nieuwe Dacia Sandero is aanstaande. De Roemeense Renault-dochter zal hem deze zomer presenteren. De Sandero 2020 is echter al in Amsterdam, getuige deze foto’s van Autovisie-lezer Henk Schouten. De nieuweling is nog wel gecamoufleerd.
Onlangs kondigde Autovisie de komst van de nieuweling al aan. Hij is bijna klaar en zal eind dit jaar in de verkoop gaan. De auto is compleet nieuw ontwikkeld. De Dacia-modellen beschikken normaliter over beproefde Renault-techniek, maar voor de Sandero 2020 wordt ditmaal een uitzondering gemaakt. Voor het eerst krijgt het nieuwe model van het succesvolle budgetmerk de beschikking over het allernieuwste platform van het moederconcern.
Sinds 2008 levert Dacia de Sandero en het huidige type is de tweede generatie. Hij verscheen vier jaar nadat de productlijn van start ging. Als tweede generatie gaat de huidige versie al twee keer zo lang mee, en dat terwijl het niets meer is dan een kleine evolutie van het eerste type. Die vlieger gaat met de Sandero 2020 dus nu niet op. De volgende Sandero is geen hertekende uitgave van zijn voorganger, maar een compleet nieuwe ontwikkeling.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F07%2FIMG_8856.jpg)
Nieuwe basis voor Sandero
Ditmaal legt Dacia een compleet nieuwe basis. Voor het eerst krijgt een Dacia-model het platform CMF-B en dat betekent tevens dat de Sandero 2020 de eerste Dacia is die op de nieuwste bodemplaat van een Renault-model staat. Tot nu toe kregen de Dacia’s elke keer een ouder platform van het Franse moederconcern.
Renault zet die stap niet voor niets. “Het platform CMF-B is voor alle merken bedoeld”, legt Mihai Bordeanu, de Vice President van Dacia, aan Autovisie uit. “Door het voor meerdere modellen en merken te gebruiken vergroot je de productievolumes en dalen de investeringskosten ervan.” Maar er is nog een belangrijke reden dat Dacia op het allernieuwste platform overstapt, en dat is elektrificatie. De architectuur zoals die op de Clio en Captur reeds wordt toegepast, is geschikt voor elektro-ondersteuning, al dan niet met een stekkeraansluiting.
Elektrificatie
Dacia zal in de wereld van CO2-reductie ook moeten meedoen en dus staat elektrificatie ook voor Dacia op de agenda. Bordeanu geeft aan dat de Sandero niet direct met elektro-ondersteuning beschikbaar komt, maar later in zijn levenscyclus. Dankzij het CMF-B platform is de hatchback er dus wel op voorbereid. De bodemsectie kent namelijk een aanpassing voor het accupakket, dat onder de achterbank komt te liggen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F07%2FIMG_8854.jpg)
Dat de vijfdeurs hatchback een opvolger krijgt in de Sandero 2020, is niet verwonderlijk. De hatchback bekleedt een uitstekende positie in zijn segment. “In de retailmarkt voeren we de lijst aan en staan we boven de Ford Fiesta en Toyota Yaris”, zo geeft Bordeanu aan. “Niet alleen in 2019, ook eerder al.” De topman kondigt de nieuwe Sandero voor 2021 aan. Hij zal echter al binnen enkele maanden worden getoond.
Lees ook:
Ook interessant
-
Populairste auto van Europa koop je als occasion voor 10.000 euro
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?