Dankzij de McLaren 750S kennen we nu het woord ‘oogkasluchthappers’
McLaren gaat volledig over op hybride-aandrijving. Het laatste model zonder elektrische ondersteuning is deze nieuwe McLaren 750S, die de bekende 4,0-liter twinturbo V8 van de 720S nóg verder opzweept.
Bij McLaren zullen ze blij zijn dat ze zich even níet met elektrotechniek bezig hoefden te houden. Want de introductie van de Artura, een hybride met twinturbo zescilinder, was een regelrechte ramp geweest. Het model liep een vertraging op van ongeveer een jaar.
McLaren 750S met 30 pk en 30 Nm meer
Deze McLaren 750S is het laatste nieuwe model uit Woking met conventionele aandrijving. Gewoon de 4,0-liter twinturbo V8 uit de 720S, maar dan niet meer met 720 pk en 770 Nm. Door updates produceert het blok nu 750 pk en 800 Nm.
Wat doet dat met de prestaties van de 720S/750S? Niet veel. De 0-100 km/h-tijd gaat van 2,9 naar 2,8 seconden en de topsnelheid ligt nog steeds dik boven de 300 km/h.
Niemand wil deze hysterische McLaren Elva hebben! Jij misschien?
Grotere vleugel voor meer downforce
Volgens McLaren is 30 procent van de onderdelen aangepast. Het design is subtiel veranderd, met nu een centrale uitlaat (voorheen één links, één rechts), een gladdere neus en kleinere ‘oogkasluchthappers’, zoals McLaren de gaten rondom de koplampen noemt.
Ook hebben de ingenieurs de actieve achtervleugel 20 procent groter gemaakt voor meer downforce. Het gevaarte is desondanks 1,6 kilo lichter geworden. Er is een DRS-modus om in één keer de luchtweerstand van de 750S te minimaliseren.
McLaren geeft toe: ‘Eigenlijk zijn al onze auto’s gewoon slecht’
Met een veel sneller liftsysteem
Grappig detail. De McLaren 750S heeft een liftsysteem – anders komt-ie niet ongeschonden over drempels – dat een stuk sneller dan voorheen de neus de lucht in tilt. Op de 720S deed het er 10 seconden over. Nu nog maar 4 seconden.
McLaren in nood! Verkoopt collectie klassiekers om geld op te halen
McLaren 750 Spider even snel als coupé
Verder nog wijzigingen? Zeker, de toch al niet zware 720S is door verbeteringen aan het koolstofvezel chassis nóg lichter geworden: 1227 kilo. Dat levert een pk/gewichtsverhouding op van 587 pk per ton.
Het vermogen van de 750S gaat via een zeventraps transmissie met dubbele koppeling naar de achterwielen. Het model is direct ook als 750S Spider beschikbaar. Die is even snel als de coupé. Alleen op de sprint naar 200 km/h laat-ie 0,1 seconde liggen.
Geen opvouwbaar instrumentenpaneel meer
Opmerkelijk: het instrumentenpaneel van de 750S is niet meer weg te vouwen, zoals op de 720S, maar zit vast. Nieuw is dat er twee ‘tuimelschakelaars’ links en rechts zitten, waarmee de rijmodi zijn in te stellen, net als in de Artura.
Het infotainmentscherm is verbeterd en uiteraard zijn er betere materialen in de cabine te vinden. Een interessante toevoeging is de McLaren Control Launcher, wat eigenlijk gewoon een fancy naam is voor de mogelijkheid om je rijmodivoorkeuren op te slaan.
Lees ook:
Ook interessant
-
Kun je geen McLaren P1 LM betalen? Koop dan op z’n minst de motor
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Review McLaren Artura Spider: een supercar als daily driver?
-
Deze McLaren was niet straatlegaal, maar rijdt nu op de openbare weg | Sjoerds Weetjes 402
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?